کیست رحم و انواع آن

دکتر فریبا بهنام فر

کیست رحم چیست؟ چگونه درمان می شود؟ آیا کیست رحم خوش خیم و قابل درمان است؟ این از جمله مواردی است که بانوان بعد از تشخیص کیست رحم از متخصص خود می پرسند. این توده ها معمولا در سنین قبل از یائسگی، باروری و یا دوره های مختتلف زندگی بانوان ایجاد می شود. تشخیص و درمان در خصوص هر کدام از انواع این کیست ها متفاوت است.

در این مقاله قصد داریم به هر آنچه باید در ارتباط با این مورد بدانید، به شما بگوییم.

✅ درباره تنبلی تخمدان بیشتر بدانید

کیست رحم چیست؟

توده های رحم انواع مختلفی دارد. فیبروم رحم یکی از شایع ترین آن ها است. اما با این حال این توده ها اکثرا سرطانی نیستند و تهدید جدی برای سلامتی فرد محسوب نمی شوند. این توده ها غالبا در دیواره داخلی رحم رشد می کند. برخی آن را با کیست های پر از مایع درون تخمدان معروف به کیست تخمدان اشتباه می گیرند. اما تفاوت هایی این کیست تخمدان و این اختلال وجود دارد که بارزترین آن ها محل رشد این توده ها در دستگاه تولید مثل زنان است.

کیست رحم چه شکلی است؟

کیست رحم نوعی تومور خوش خیم است اندازه آن می تواند به اندازه یک نخود و یا بزرگ تر باشد. جنس این توده های رحمی سفت و متراکم است. این کیست ها می توانند بزرگتر شوند و علائم جدی تری را به همراه داشته باشند. همچنین ممکن است تعداد آن ها از یکی بیشتر باشد. ظاهر این کیست ها شبیه به منحنی است به رنگ صورتی هستند. البته به یاد داشته باشید برای بررسی خوش خیم بودن این توده ها لازم است آزمایش های لازم برای بررسی های بیشتر صورت بگیرد. برای این کار بهتر است به بهترین متخصص آنکولوژی زنان مراجعه کنید.

علائم کیست رحم

کیست رحم چه علائمی دارد؟

از کجا بفهمیم کیست رحم داریم؟ برای اینکه بفهمید لازم است علائم آن را بررسی کنید. برای بررسی علائم نیز لازم است شایع ترین آن ها را بشناسید. شایع ترین علائم این اختلال شامل موارد زیر می شود:

  • فشار در ناحیه لگن
  • طولانی شدن دوارن قاعدگی
  • از دست دادن خون زیاد در دوارن قاعدگی یا به طور کلی خونریزی های غیر طبیعی زنان
  • درد و ناراحتی در حین رابطه جنسی
  • مشکلاتی از جمله ناباروری (البته همیشه کیست رحم به معنا ناباوری نست و در بسیاری از موارد،  در باروری تداخلی ایجاد نمی شود.)
  • تورم شکم و زیر شکم

این اختلال در بسیاری از موارد بی علامت هستند.  به همین دلیل است که انجام آزمایش های غربالگری های زنان به صورت دوره ای از مزایای بسیاری برخوردار است.

انواع کیست های رحم

کیست های رحمی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی می تواند در اثر علت آن باشد. همچنین می تواند بنا به کاربرد های آن مختلف باشد. که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد:

کیست آندومتریوز: وجود اندومتریوما نشان دهنده مرحله شدیدتر آندومتریوز است. این کیست ها اغلب در تخمدان دیده می شوند که گاهی به کیست شکلاتی نیز شهرت دارند.  

  • ادنومیوز : این کست زمانی به وجود می آید که پوشش داخلی رحم (معروف به آندومتر)، در میومتر در رحم رشد می کند و بخشی از رحم و یا بخش های وسیع تری را در بر می گیرد.
  • فیبروم رحم: فیبروم رحم شایع ترین انواع این اختلال هستند. این فیبروم ها معمولا غیر سرطانی هستند. این اختلال به میوم های رحمی نیز شهرت دارد.
  • کیست نابوتین: این کیست ها روی سرویکس رشد می کنند و معمولا سرطانی نیستند. کیست های نابوتین هنگامی تشکیل می شوند که غده های ترشح کننده مخاط موجود در سرویکس توسط سلول های پوست پوشانده و مسدود می شوند.
  • واریس لگنی: این کیست ها وریدی هستند و به واریس لگنی نیز شهرت دارند و می توانند موجب ایجاد درد مزمن در ناحیه لگن شوند.

برخی کیست های رحمی در اثر موارد مختلفی ایجاد می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی دیگر از انواع این اختلال وجود دارند که در اثر دارو ایجاد می شوند.
  • همچنین برخی دیگر از کیست ها وجود دارند که بر اثر زایمان سزارین ایجاد می شود.  

کیست رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

برای  تشخیص کیست ها رحمی از سونوگرافی استفاده می شود. همچنین ممکن است از MRI نیز بهره برده شود. در برخی موارد ممکن است بعد از تشخیص انواع کیست رحم برای بررسی های بیشتر بیوپسی انجام شود. همچنین مراحل درمان با توجه به نوع و وضعیت فرد ممکن است متفاوت باشد. درمان های دارویی و درمان های جراحی و همچنین تدابیر انتظاراتی از جمله اقدام هایی است که در مراحل درمانن فیبروم رحم به کار گرفته می شود.

سوالات متداول

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...