کیست شکلاتی تخمدان (آندومتریوما)

کیست اندومتریوما چیست؟ آیا می دانید کیست اندومتریوما در اثر چه مواردی ایجاد می شود؟ این کیست ها به کیست شکلاتی نیز معروف هستند و در تخمدان ها (یکی از آن ها و یا هر دوی آن ها) ایجاد می شود. البته لازم است در همین ابتدا نگرانی شما را در این خصوص برطرف کنیم که این کسیت ها اغلب سرطانی نیستند. آیا می دانید علت و درمان موثر در این خصوص شامل چه مواردی می شود؟ اگر قصد درمان کیست شکلاتی در اصفهان را دارید و یا میخواهیم علائم و اقدامات لازم دراین خصوص را بدانید، این مقاله را بخوانید.

کیست آندومتریوما چیست؟

شاید با بیماری آندومتریوز آشنا باشید. آندومتر پوشش داخلی بافت رحم است. در برخی موارد این پوشش در جایی خارج از رحم گسترش می یابد زمانی که آندومتر در تخمدان به شکل کیست های خونی ایجاد می شود، به آن کیست اندومتریوما یا کیست های شکلاتی تخمدان می گویند. دلیل این نام گذاری به دلیل شکل و رنگ ظاهری این کیست هاست که به رنگ قهوه ای یکی از تخمدان ها و یا هر دوی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین بانوان دچار آندومتریوز ممکن است کیست آندومتریوما مبتلا شوند. همچنین آندومتریوز ممکن است در همه کسانی که سیکل قاعدگی فعال دارند، ایجاد شود.

کیست شکلاتی تخمدان

کیست آندومتریوما تحت عنوان آندومتریوز پیشرفته شناخته می شود.

چرا کیست های شکلاتی را باید درمان کرد؟

این کیسه های حاوی خون در تخمدان علائمی ایجاد می کند که نیاز به درمان آن ضروری است.

علائم کیست های شکلاتی تخمدان مشابه آندومتریوز است. قاعدگی های سنگین و دردناک، درد و ناراحتی در حین تخلیه مثانه و رابطه جنسی از شایع ترین علائم هستند. دلیل ابتلا به کیست های شکلاتی به طور کامل مشخص نیست. تفکر بر آن است که آندومتریوز و در ادامه کیست های شکلاتی ممکن است در اثر قاعدگی برگشتی (برگشت خون قاعدگی از لوله فالوپ) ایجاد شود. در هر حال چیزی که مشخص است، این است که نیاز به درمان و راهکارهای کنترلی در این زمینه ضروری است.

سرطان آندومتر

درمان کیست های آندومتریوما

روش های درمانی مختلفی در خصوص درمان کیست های شکلاتی در اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع بسته به پرونده پزشکی هر فرد ممکن است متفاوت باشد. در اغلب موارد علی الخصوص زمانی که اندازه این کسیت ها بزرگ باشد، راهکار های درمانی تهاجمی نظیر برداشتن کیست آندومتریوما با جراحی توصیه می شود. لاپاراسکوپی و هیسترکتومی روش هایی است که معمولا برای خارج کردن کیست توسط متخصص به کار گرفته می شود.

درمان های دارویی توصیه شده نیز اندازه کیست های شکلاتی و علائم را در شما مدیریت می کند.

کیست آندومتریوما

اختلالات همراه با کیست های شکلا تی

به غیر از علائم ناخوشایندی که کیست آندومتریوما برای بانوان ایجاد می کند، از جمله عوارض همراه با این اختلال می توان به ناباروری اشاره کرد. عدم درمان این کیست ها تاثیر جدی بر باروری بانوان دارد. چرا که با گذر زمان بافت های سالم تخمدان نیز تحت تاثیر این کسیت ها قرار می گیرد. تحقیقات ثابت کرده حتی در یک چهارم بانوان در حال درمان، امکان عود بیماری وجود دارد. همچنین در صورت درمان نیز ممکن است برخی از عوارض جدی آن برای استفاده از روش هایی نظیر IVF تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین دریافت مراقبت های پزشکی در این زمینه ضروری است. اگر قصد بارداری دارید، لازم است حتما متخصص زنان خود را در جریان بگذارید.

عوارض پاره شدن کیست های شکلاتی تخمدان

در برخی موارد امکان پاره شدن کیست آندومتریوما یا انواع کیست تخمدان وجود دارد. بنابراین شما باید هرگونه علائم را در این خصوص جدی بگیرید و در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید. از جمله آن ها می توان به تب، تهو و استفراغ، درد شدید در ناحیه شکم اشاره کرد.