کولپوسکوپی چیست؟

دکتر فریبا بهنام فر

کولپوسکوپی یک روش تشخیصی بسیار دقیق با استفاده از دستگاه کولپوسکوپ می باشد. متخصص زنان برای بررسی دهانه رحم و تشخیص سرطان های مربوط به آن از این دستگاه استفاده می کند. دقت این دستگاه بالا می باشد و به کمک آن می توان در 99 درصد موارد سلول های بدخیم و سرطانی را تشخیص دهیم. در صورت مشکوک بودن نتایج از بیمار نمونه گیری می شود و جهت بررسی های دقیق تر و بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود. این روش می تواند جهت تشخیص و بررسی سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار بگیرد و لازم است توسط پزشک متبحر و مجرب انجام شود. اگر شما هم می خواهید اطلاعاتی درباره کولپوسکوپی و نحوه انجام آن کسب کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گیف-تماس-با-دکتر-بهنام-فر

دلایل کولپوسکوپی

کولپوسکوپی به دلایل مختلفی می تواند انجام شود و نیاز به انجام آن توسط متخصص زنان مشخص می شود. برخی از مواردی که نیاز به کولپوسکوپی دارد به شرح زیر است:

  • نتایج تست پاپ اسمیر غیرعادی باشد.
  • در صورتی که پس از رابطه جنسی خونریزی داشته اید.
  • هنگامی که زائده ای در دهانه رحم و واژن مشاهده شود.
  • برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی
  • تشخیص و درمان بیماری سرویکس ( التهاب دهانه رحم)
  • تشخیص سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم ، سرطان واژن ، سرطان دهانه رحم

توضیحات دکتر بهنام فر در رابطه با تازه های کولپوسکوپی

کولپوسکوپی چگونه انجام می شود؟

این روش فرآیند پیچیده ای ندارد و حتی نیاز به بیهوشی در این روش نیست. مدت زمان انجام این کار بین 10 تا 15 دقیقه می باشد و در مطب پزشک متخصص انجام می شود. مراحل انجام کولپوسکوپی به شرح زیر می باشد:

1- در این روش همانند انجام تست پاپ اسمیر شخص دراز کشیده و پاهای خود را در دو طرف تخت ژنیکولوژی قرار می دهد.

2- پزشک شما با وسیله ای به نام اسپکولوم در واژن دیواره های واژن را باز نگه می دارد تا بتواند دستگاه را قرار دهد. دستگاه کولپوسکوپ در چند سانتی متری از ولو قرار داده می شود. بدین امکان مشاهده دهانه رحم برای پزشک فراهم می آید.

3- با استفاده از پنبه و سرکه دهانه رحم و واژن پاکسازی می شود. با از بین رفتن مخاط رحم سلول های غیرطبیعی ظاهر شده و خود را نشان می دهند. بنابراین تشخیص این موارد انجام خواهد شد.

4- دستگاه کولپوسکوپ با بدن شما تماس پیدا نمی کند و تنها در موارد مشکوک از سلول ها عکس گرفته شده و نمونه برداری می شود.

5- پس از انجام کولپوسکوپی از محلولی به نام مونسل استفاده می شود که جهت کنترل خونریزی انجام می شود. به همین جهت ممکن است چند روز بعد از کولپوسکوپی ترشحات تیره رنگ وجود داشته باشد.

کولپوسکوپی چیست؟ دکتر فریبا بهنام فر

آمادگی قبل از کولپوسکوپی

برخی افراد قبل از انجام این عمل ممکن است به شدت دچار استرس شوند و تصور کنند که عمل دردناکی می باشد. این تصور اشتباه است و کولپوسکوپی بدون درد و یا عارضه خاصی انجام می شود. با این وجود لازم می دانیم که از قبل اطلاعات و آمادگی هایی درباره این عمل داشته باشید تا کمتر دچار ترس و استرس شوید. به همین جهت به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • در مورد جزئیات عمل و آزمایشاتی که قرار است انجام شود از پزشک خود اطلاعات لازم را کسب کنید.
  • در صورتی که احتمال می دهید باردار باشید در مورد این موضوع با پزشک خود صحبت کنید.
  • بهتر است کولپوسکوپی قبل و بعد از پریود انجام شود.
  • خونریزی کم و قطره ای در اوایل یا اواخر پریود منافاتی با کولپوسکوپی ندارد.
  • از دو روز قبل از کولپوسکوپی از کرم های واژینال استفاده نکنید.
  • از 48 ساعت قبل دوش واژینال نگیرید.
  • روده و مثانه خود را قبل از آزمایش خالی کنید.
  • 24 ساعت قبل از کولپوسکوپی رابطه جنسی نداشته باشید.
  • بعد از انجام عمل پد یا نوار بهداشتی به همراه داشته باشید.

آیا کولپوسکوپی درد دارد؟

به طور کلی عمل کولپوسکوپی دردناک نیست و بسیاری افراد به دلیل اضطراب و استرس ناشی از بررسی های داخلی گاهی ممکن است دچار درد و اسپاسم خفیفی شوند. بهتر است استرس را از خود دور کنید و با نفس های عمیق بر این ترس غلبه کنید.

در برخی بانوان ورود اسپکولوم در واژن می تواند سبب ایجاد درد خفیفی شود و یا محلول سرکه ممکن است باعث ایجاد کمی سوزش در بدن آن ها شود.

در برخی موارد که با نمونه برداری از رحم و واژن همراه است ممکن است این عمل دردناک باشد.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

کولپوسکوپی یک روش تشخیصی است که برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم و واژن انجام می‌شود. پس از انجام این روش، برخی مراقبت‌های خاص ضروری است تا روند بهبودی به خوبی پیش برود.

مهم‌ترین مراقبت‌ها عبارتند از:

  • استراحت کافی: پس از کولپوسکوپی، به بدن خود استراحت دهید. فعالیت‌های سنگین را تا چند روز محدود کنید.
  • پرهیز از رابطه جنسی: حداقل به مدت یک هفته تا ده روز از رابطه جنسی پرهیز کنید تا محل نمونه‌برداری فرصت بهبود یابد.
  • حمام و دوش: می‌توانید دوش بگیرید اما از وان حمام استفاده نکنید. همچنین از تامپون استفاده نکنید و ترجیحاً از نوار بهداشتی استفاده کنید.
  • داروهای تجویزی: داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را به طور مرتب مصرف کنید. این داروها معمولاً برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت تجویز می‌شوند.
  • توجه به علائم: اگر علائمی مانند خونریزی شدید، تب، درد شدید شکمی، بوی بد ترشحات واژن یا تب و لرز داشتید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

کولپوسکوپی یک روش تشخیصی برای شناسایی سلول های سرطانی بدخیم ، سلول های غیرطبیعی و پیش سرطانی اهمیت بسیاری دارد. گاهی پیش می آید که بنا به تشخیص پزشک زنان در اصفهان نمونه برداری در حین کولپوسکوپی نیز انجام می شود. جهت انجام این عمل استرس نداشته باشید و تصور اینکه درد دارد و یا دچار مشکلاتی می شوید را از خود دور کنید. سعی کنید روز قبل غذای سبک مصرف کنید تا ورم و نفخ نداشته باشید و به راحتی این پروسه را طی کنید.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...