لاپاراسکوپی کیست تخمدان در اصفهان

دکتر فریبا بهنام فر

جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان، عمل برداشتن کیست یا توده تخمدان با استفاده از لاپاراسکوپی ( نوعی جراحی کم تهاجمی) است. لاپاراسکوپی یک تکنیک جراحی است که در آن جراح یک ابزار کوچک مانند تلسکوپ (لاپاراسکوپ) را از طریق یک برش کوچک به شکم وارد می‌کند تا جراحی را بررسی یا انجام دهد.

جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان برای برداشتن کیست ها و ضایعات روی تخمدان ها که دائمی، بزرگ شده یا ایجاد کننده علائم هستند، استفاده می شود.  هدف از جراحی لاپاراسکوپ کیست تخمدان حفظ باروری بیمار تنها با برداشتن کیست و حفظ بافت تخمدان باقی مانده است. عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان سیستکتومی لاپاراسکوپی تنها در صورتی توصیه می شود که کیست یا توده به احتمال زیاد خوش خیم (غیر سرطانی) باشد. برای کسب اطلاعات در مورد لاپاراسکوپی کیست تخمدان در اصفهان تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان

بیشتر بدانید: مراقبتهای لاپاراسکوپی کیست تخمدان

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چگونه انجام میشود؟

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح شکم را با گاز دی اکسید کربن باد می کند تا دیواره شکم را از اندام ها دور کند تا اندام ها بیشتر دیده شوند. هنگامی که شکم باد می شود، لاپاراسکوپ از طریق برش های کوچکی که در نزدیکی ناف ایجاد می شود وارد می شود. دو تا سه برش اضافی در استخوان شرمگاهی ویا در دو طرف پایین شکم ایجاد می‌شود. طول برش ها متفاوت است اما بیشتر برش ها بین یک چهارم اینچ تا سه چهارم اینچ طول دارند.

دوربینی که در انتهای لاپاراسکوپ قرار دارد، در حین انجام عمل جراح، یک ویدیوی زنده را به صفحه نمایشی برای جراح ارسال می کند. پزشک کیست و تخمدان را با دقت بیشتری بررسی می کند و با استفاده از ابزارهای جراحی که از برش ها عبور می کنند، کیست را خارج می کند. در طول عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان ، جراح با دقت کار می کند تا به تخمدان یا لوله های فالوپ (لوله هایی که تخمدان را به رحم متصل می کند) آسیب نرساند و باروری بیمار را حفظ کند. گاهی اوقات کیست در حین جراحی پاره می شود.

پس از برداشتن کیست، جراح برش ها را با بخیه می بندد. اغلب اوقات زنانی که عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان انجام داده اند می توانند در همان روز عمل به خانه بروند. زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما بسیاری از زنان در عرض 1 تا 2 هفته پس از عمل به سر کار و فعالیت های سبک برمی گردند.

 فواید عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

مزایای عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان عبارتند از:

·   این روش کم تهاجمی است.

·   عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان بگونه ای است که به تخمدان و لوله های فالوپ آسیب نمی رساند و در نتیجه امکان باروری بیمار حفظ می شود.

·   بیمار نیازی به اقامت طولانی مدت در بیمارستان ندارد.

·   جای زخم کوچک است.

·   درد آن کم است.

·   دوران نقاهت این روش کوتاه است.

چه افرادی کاندید مناسب جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان هستند؟

سن زن، سابقه سلامتی، علائم و نوع کیست همگی می توانند در تصمیم پزشک برای انجام جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان نقش داشته باشند. ممکن است جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان توصیه شود اگر:

·   کیست بزرگتر از 3 اینچ است.

·   کیست پس از دو تا سه سیکل قاعدگی کوچکتر نمی شود و از بین نمی رود.

·   به نظر نمی رسد که کیست یک کیست عملکردی باشد (کیستی که در نتیجه تخمک گذاری رشد می کند).

·   کیست باعث درد یا ناراحتی می شود.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان یک روش جراحی ارجح برای کودکان، نوجوانان و بیماران در سنین باروری است، زیرا این روش برای حفظ تخمدان و باروری بیمار مناسب است. در مواردی که کیست بیش از حد بزرگ است، سرطان بدخیم مشکوک است یا بیمار به سن یائسگی رسیده است، جراح ممکن است روش جراحی متفاوت ویا برداشتن کل تخمدان را توصیه کند. لاپاراسکوپی کیست تخمدان در اصفهان با درصد موفقیت بالا انجام می شود.

اقدامات پیش از انجام جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان

·   بعد از نیمه شب شب قبل از جراحی چیزی نخورید یا ننوشید.

·   شما برای این عمل تحت بیهوشی خواهید بود، بنابراین به کسی نیاز خواهید داشت که شما را همراهی کند.

·   حتماً دو ساعت قبل از زمان تخمینی شروع جراحی در محل حاضر شوید.

·   هر گونه سوالی که ممکن است قبل از انجام عمل داشته باشید، از پزشک خود بپرسید، به ویژه دستورالعمل هایی در مورد توقف یا ادامه مصرف داروهای موجود.

بیشتر بخوانید: لاپاراسکوپی تخمدان و رحم

 عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چه عوارضی دارد؟

جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان یک روش نسبتاً ایمن است، اما مانند اکثر روش های جراحی، خطرات بالقوه ای را برای بیمار به همراه دارد. عوارض می توانند جزئی باشند مانند عفونت و تحریک محل برش ها و یا شامل خطرات جدی تر مانند:

·   کیست تخمدان و آندومتریوز (کیست در پوشش رحم) ممکن است دوباره ایجاد شود.

·   مسائل مربوط به بیهوشی

·   تشکیل هماتوم یا تورم ناشی از خون در خارج از رگ.

·   واکنش های آلرژیتیک.

·   آسیب عصبی

·   تشکیل لخته خون در سیاهرگ ها که می تواند به ریه ها برود (آمبولی ریه).

·   آسیب به تخمدان یا لوله فالوپ که ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد.

·   آسیب به اندام شکمی یا لگنی.

توجه: زنانی که قبلاً جراحی شکم انجام داده‌اند، چسبندگی لگن دارند یا دارای اضافه وزن هستند، بیشتر در معرض خطر عوارض هستند!

هزینه عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان در اصفهان

هزینه عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان در اصفهان متاثر از چندین عامل مختلف است و نمی توان رقم دقیقی برای آن تعیین کرد. علاوه بر این از آنجایی که لاپاراسکوپی کیست تخمدان یک عمل درمانی است، پس تحت پوشش بیمه خواهد بود و این موضوع با توجه به تعهدات شرکت بیمه شما، در رقم نهایی پرداختی برای عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان در اصفهان موثر خواهد بود; علاوه بر این:

·   تبحر و تخصص پزشک

·   محل کیست

·   اندازه کیست

·   تجهیزات مورد استفاده

·  نوع مرکز درمانی

همگی متغییرهایی هستند که در تعیین هزینه نهایی عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان در اصفهان تاثیرگذار خواهند بود.

نتیجه گیری

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان یک روش کم تهاجمی است که برای شناسایی و برداشتن کیست ها یا توده ها از یک یا هر دو تخمدان استفاده می شود. هنگامی که کیست نیاز به بررسی دقیق تری دارد یا زمانی که بیمار علائمی را در نتیجه کیست تجربه می کند، پزشک ممکن است لاپاراسکوپی کیست تخمدان را توصیه کند. در این مقاله در مورد ماهیت عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان و هزینه های عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان در اصفهان به تفضیل توضیحاتی را ارائه دادیم.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از به اشتراک گذاری نظرات و پیشنهاداتتان در بخش کامنت ها خوشحال خواهیم شد.

سوالات متداول

جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان چقدر طول می کشد؟

زمان ریکاوری معمولاً سریع است و فرد اغلب قادر است بیشتر فعالیت‌های خود را در عرض 5 روز از سر بگیرد. اگرچه زمان‌ها بسته به پیچیدگی این روش متفاوت است، اما جراحی اغلب حدود 1 ساعت طول می‌کشد و لازم است فرد برای نظارت 2 تا 3 ساعت در اتاق ریکاوری یا اتاق پس از عمل بماند.

لاپاراسکوپی یا جراحی باز کیست تخمدان کدام بهتر است؟

تشخیص مناسبترین روش به صلاح دید پزشک بستگی دارد ولی اگر می‌خواهید درمان مناسب با درد کمتر و بریدگی‌های کمتر در بدن خود داشته باشید، باید لاپاراسکوپی را انجام دهید.

برداشتن کیست تخمدان با لاپاراسکوپی چقدر دردناک است؟

ممکن است در محل برش کمی درد داشته باشید. پزشک داروهای مسکن لازم را به شما توصیه یا تجویز خواهد کرد. پس از جراحی لاپاراسکوپی، اکثر بیماران در عرض یک هفته به سر کار باز می‌گردند و فعالیت بدنی شدید مانند دویدن را در عرض دو هفته از سر می‌گیرند.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...