روش های غربالگری سرطان سینه جهت تشخیص زودهنگام

دکتر فریبا بهنام فر

یکی از بیماری‌های شایعی که می‌تواند خیلی از خانم‌ها را با خود درگیر کند، بیماری سرطان سینه است. روش‌های زیادی وجود دارند که برای شناسایی بیماری‌ها روی کار آمده‌اند. این روش‌ها هر کدام با تکنولوژی‌های نوین همراه شده و به خوبی در تشخیص بیماری کاربرد دارند.  به منظور از بین بردن بیماری‌های پستان و شناخت آن‌ها از غربالگری پستان استفاده می‌شود. به طور کلی بین هر ۸ خانم یک نفر به این عارضه مبتلا می‌شود. با توجه به این که احتمال مرگ و میر در این بیماری خیلی بالا است، افراد باید در زمانی مناسب نسبت به تشخیص و برطرف کردن بیماری خود اقدام کنند.

هدف از غربالگری کردن این است که بدن یک فرد ارزیابی شود و هر گونه مشکل به او اطلاع داده شود. افرادی که از نظر ژنتیک سرطان داشته‌اند یا افرادی که تحت تاثیر عوامل محیطی هستند، باید هر سال نسبت به انجام غربالگری پستان اقدام کنند. در ادامه می‌خواهیم در این زمینه با شما صحبت کنیم.

غربالگری سرطان سینه

غربالگری پستان چیست؟

سالیانه افراد زیادی در اثر سرطان پستان جان خود را از دست می‌دهند. این سرطان جزو دومین سرطان‌های خطرناک است که اگر در زمان درست درمان نشود، ممکن است زیانبار باشد. غربالگری پستان یکی از روش‌های متداول برای برای بررسی سلامت عضو در بدن است. در اصل غربالگری سینه را فرآیند بررسی سینه می‌دانند که برای جلوگیری از بروز سرطان یا کاهش خطر ابتلا به این بیماری مرگ آسا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این روش، تمامی نشانه‌های اولیه‌ای که ابتلای یک بیمار را به سرطان نشان می‌دهد را  مشخص می‌کنند.

تومورهای خوش خیم رحم

استفاده از غربالگری پستان برای تمامی افرادی که بالای ۴۵ سال سن دارند، واجب و ضروری است. با این حال خیلی از افراد با غفلت و سهل انگاری خود ممکن است این روند را با تعویق بیندازند و ضرر کنند. در این روش ابتدا به طور فیزیکی پستان را معاینه می‌کنند. سپس انواع ضایعات و توده‌های غیر طبیعی را شناسایی کرده و بیماری یک فرد را تشخیص می‌دهند.

روش‌های غربالگری سینه

با توجه به شرایط جسمانی یک فرد روش خاصی برای غربالگری پستان در نظر گرفته می‌شود. روش ام آر آی، روش معاینه بالینی، روش سونوگرافی و روش ماموگرافی این روش‌ها را تشکیل می‌دهند. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند:

  • در روش معاینه بالینی ابتدا پزشک سینه و اطراف آن را با دقت مشاهده می‌کند. اگر توده یا اختلالی در این بخش وجود داشته باشد، بیمار باید آزمایش بدهد. احتمال خطا در این روش بالا است و نتایج آن برای درمان بیماری سرطان پستان چندان مفید نیست.
  • ام آر آی روش دیگر برای غربالگری پستان است. در این روش یک کویل در قسمت زیرین سینه شما قرار داده می‌شود. سپس سینه در دو محفظه در نظر گرفته شده، قرار می‌گیرد. پس از آن، دستگاه شروع به تصویر برداری می‌کند و غربالگری انجام می‌شود. در این روش لازم است که بدن خود را با ثبات نگه دارید و تکان نخورید.
  • در روش سونوگرافی بیمار بر روی یک تخت دراز کشیده و دست خود را در قسمت بالای سر خود قرار می‌دهد. سپس پزشک ژل مخصوص را بر روی سینه ریخته و فرآیند غربالگری پستان را آغاز می‌کند. در این ترفند تمامی آنچه که درون پستان قرار دارد، مشخص خواهد شد. توجه داشته باشید که بیمار در روش سونوگرافی دردی را تحمل نخواهد کرد.
  • روش آخر، ماموگرافی سینه است. می‌توان گفت که دقیق‌ترین راه برای غربالگری سینه و شناخت سرطان، همین راه است. در این روش سینه روی اشعه ایکس قرار گرفته و با فشار، بافت آن صاف می‌شود. در این روش تصاویری از سین برداشته می‌شود که اگر به طور واضح بیماری را نشان دهند، ممکن است از زوایای مختلف دریافت گردند. با استفاده از این روش می‌توان بلافاصله نتایج غربالگری را مشاهده کرد.
روش های غربالگری سرطان سینه

مزایای غربالگری سرطان سینه

بسیاری از افراد از این خبر ندارند که مزایای غربالگری چیست. به همین دلیل زمانی که در مورد انجام این روش با آن‌ها صحبت می‌شود، گارد گرفته یا آن را به تعویق می‌اندازند. غربالگری سینه می‌تواند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش دهید. بدین صورت که فرد با اقدامات پیشگیری یا انجام اقدامات درمانی به موقع، درمان می‌شود. علاوه بر آن، این غربالگری با هزینه‌های مناسب انجام می‌شود و دوره نقاهتی ندارد. تنها با استفاده از دستگاه، از بدن عکس برداری می‌شود. در این شرایط آسیبی هم به بدن یک فرد نخواهد رسید.

سرطان دهانه رحم

زمان انجام غربالگری برای تشخیص سرطان سینه

حال که دانستید غربالگری پستان چقدر سودمند و چقدر آسان است، ممکن است در مورد زمان انجام این غربالگری سوالاتی در مورد زمان انجام آن در ذهن شما به وجود بیایند. افراد سالمی که در خانواده خود سابقه ابتلا به بیماری‌های ‌پستان را نداشته‌اند، می‌توانند پس از ۴۰ سالکی غربالگری انجام دهند. در این افراد غربالگری باید هر سال و در تاریخ مشخص انجام شود. افرادی که جهش ژنتیکی دارند، باید پس از ۲۵ یا ۳۰ سالگی اقدام به غربالگری کنند. در این افراد احتمال ابتلا به سرطان پستان تحت تاثیر عوامل ژنتیکی بالا است. افرادی هم که مادر یا یکی از اعضای خانواده آن‌ها سرطان پستان دارد، باید پس از ۲۰ سالگی غربالگری را انجام دهند.

هزینه غربالگری پستان

هزینه‌های غربالگری پستان، هزینه‌های ثابتی نیستند. تحت تاثیر عوامل مختلف این هزینه‌ها را تعیین می‌کنند. این عوامل عبارتند از:

  • هزینه کلینیک
  • نوع روش منتخب بیمار
  • هزینه پزشک
  • هزینه دارو و معاینات قبل از غربالگری
  • هزینه پاسخ تست غربالگری

برای این که هزینه‌های غربالگری را کاهش دهید، باید یک مرکز معتبر را انتخاب کنید مرکزی که پزشکان ماهر در آن فعالیت می‌کنند.

سخن آخر

ما در این مطلب در مورد غربالگری پستان با شما صحبت کردیم. با توجه به این که سرطان پستان یک سرطان کشنده است، باید سریعا نسبت به شناسایی و درمان آن اقدام شود. غربالگری یکی از روش‌های شناخت سلامت عضو بدن است که برای تشخیص سرطان سینه هم کاربرد دارد.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...