مراحل غربالگری سرطان دهانه رحم

دکتر فریبا بهنام فر

غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه انجام می شود؟ آیا می دانید غربالگری های سرطان زنان شامل چه مواردی می شود؟ هر چند وقت یکبار لازم است غربالگری سرطان های دهانه رحم را انجام دهید؟ هدف از غربالگری، تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم و همچنین شرایطی است که منجر به سرطان دهانه رحم می شود و به آن پیش سرطان دهانه رحم می گویند.

اصلی ترین دلیل انجام غربالگری سرطان های دهانه رحم چیست؟

تشخیص زود هنگام اولین و اصلی ترین دلیل غربالگری های سرطان های زنان است. به این دلیل که سرطان ممکن است در مراحل ابتدایی علائمی نداشته باشد و در طول غربالگری مشخص شود. در خصوص سرطان دهانه رحم که در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، معمولاً درمان آسان تر است. با ظهور علائم، سرطان دهانه رحم ممکن است شروع به گسترش کرده باشد و درمان را دشوارتر کند.

غربالگری سرطان دهانه رحم

معمولاً 3 تا 7 سال طول می کشد تا تغییرات با درجه بالا در سلول های دهانه رحم به سرطان تبدیل شود. غربالگری سرطان دهانه رحم ممکن است این تغییرات را قبل از تبدیل شدن به سرطان تشخیص دهد. بنابراین این غربالگری برای بانوان و به منظور پیگیری از عوارض بعدی و حتی مرگ و میر است.

غربالگری سرطان دهانه رحم شامل چه تست هایی می شود؟

معمولادر غربالگری تست پاپ اسمیر و تست HPV همزمان گرفته می شود. با اینکه این دوآزمایش یکی نیست برای تست پاپ، نمونه مورد بررسی قرار می گیرد تا ببیند آیا سلول های غیر طبیعی وجود دارد یا خیر. با اینکه این دوآزمایش یکی نیست اما معمولاً نمونه گرفته شده برای تست پاپ اسمیر را می توان برای تست HPV نیز استفاده کرد. گاهی اوقات نیز دو نمونه سلول گرفته می شود.

غربالگری سرطان دهانه رحم هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

زمان مراجعه بسته به سن شما و همچنین موارد دیگر ممکن است متفاوت باشد. توصیه می شود اگر از نظر جنسی فعال هستید، هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر بدهید بهتر است اولین آمایش خود را در سن 21 سالگی آغاز کنید و این مورد را هر 3 سال یکبار کنترل کنید. همچنین برای بانوان بالای 30 سال علاوه بر اینکه لازم است هر سه سال یکبار تست پاپ بدهند، نیاز است هر 5 سال یکبار نیز تست HPV گرفته شود.

در صورت بروز نتیجه غیر طبیعی تست پاپ برای بررسی بیشتر آزمایش های دیگر نیز برای شما تجویز خواهد شد.

آیا ممکن است نیاز به غربالگری سرطان دهانه رحم نداشته باشید؟

در برخی شرایط که نتایج تست های پاپ قبلی شما طبیعی باشد و همچنین سن فرد بالای 65 سال باشد، ممکن است متخصص توصیه کند، نیازی نیست به صورت روتین این غربالگری را انجام دهید.

یکی از سوالات متداولی که بانوان در این زمینه می پرسند، این است که اگر هیسترکتومی کرده باشم، آیا باز هم نیاز به غربالگری سرطان دهانه رحم دارم؟ زنانی که هیسترکتومی انجام داده اند، ممکن است همچنان نیاز به غربالگری داشته باشند. این تصمیم بر این اساس است که آیا دهانه رحم به صورت کامل برداشته شده است یا خیر. و اینکه آیا سابقه تغییرات شدید سلولی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم وجود دارد یا خیر.

تست های دهانه رحم

حتی اگر دهانه رحم در زمان هیسترکتومی برداشته شود، سلول های دهانه رحم همچنان می توانند در بالای واژن وجود داشته باشند. اگر سابقه سرطان دهانه رحم یا تغییرات شدید سلولی دهانه رحم دارید، ممکن است لازم باشد غربالگری را تا 20 سال پس از زمان جراحی خود ادامه دهید.

همچنین در برخی موارد که فرد رحم خود را خارج کرده است، ممکن است نیاز به انجام این آزمایش نباشد.

دوره غربالگری سرطان دهانه رحم برای چه کسانی کوتاه مدت است؟

زمانی که شما در معرض خطراتی از جمله سرطان دهانه رحم باشید، ممکن است غربالگری سرطان برای شما زودتر از یک دوره سه ساله تجویز شود. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زنانی که سابقه سرطان دهانه رحم دارند.
  • بانوانی که آلوده به ویروس HIV هستند.
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • کسانی که در آزمایش های قبلی تغییرات شدید سلولی دهانه رحم را تجربه کرده اند.

در موارد بالا ممکن است نیاز به غربالگری مکرر وجود داشته باشد. بنابراین برای همه بانوان دوره غربالگری سه ساله تجویز نمی شود.

آیا در صورت بیوپسی در تست پاپ شما مشکوک به سرطان دهانه رحم هستید؟

خیر معمولا در بیش از 90 درصد مواقع در آزمایش پاپ برای بررسی های بیشتر نمونه برداری صورت می گیرد. این نمونه برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود. بیوپسی در تست پاپ به منظور وجود مشکلی نیست و تا زمان قطعی نشدن جواب آزمایش نمی توان هیچ برداشتی از سرطانی بودن بافت های دهانه رحم داشت.

سولاات متداول

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...