عوارض عمل برداشتن رحم (هیسترکتومی)

دکتر فریبا بهنام فر

عوارض هیسترکتومی رحم ممکن است برای هر فردی پس از جراحی رخ دهد. در برخی مواقع مشکلاتی مانند فیبروم برای رحم به وجود می‌آید که قابل درمان نبوده و برای از بین بردن آن رحم باید برداشته شود. به همین دلیل، از هیسترکتومی استفاده می‌شود.  این جراحی با وجود مزایای زیادی که دارد دارای عوارض و معایبی هم خواهد بود که می‌توان از درد و خونریزی و ایجاد عفونت به عنوان مثالی برای آن نام برد.

مهم‌ترین خطرات و عوارض هیسترکتومی 

مهم‌ترین خطرات و عوارض هیسترکتومی 

ممکن است پس از این جراحی با عوارض هیسترکتومی رحم مواجه شوید که برای کنترلشان باید با آن‌ها آشنا باشید. در ادامه به این عوارض اشاره می‌کنیم:

تهاجمی بودن

هیسترکتومی یکی از تهاجمی‌ترین گزینه‌های درمانی جراحی برای از بین بردن فیبروم است. حدود سه درصد از کسانی که این جراحی را انجام می‌دهند، با یک عارضه بزرگ مواجه می‌شوند. برخی از این عوارض شامل آسیب به مثانه، روده، آمبولی ریه و خونریزی هستند.

همچنین بین ده تا پانزده درصد از زنانی که تحت هیسترکتومی قرار می‌گیرند نیاز به تزریق خون دارند. همچنین ممکن است در بارداری بعدی احتمال ایجاد هماتوم را بالا ببرد. ممکن است با خواندن این عوارض نگران شوید، اما لازم است بدانید که هر عمل جراحی بزرگ با خطراتی نیز همراه خواهد بود.

از بین بردن توانایی باروری

فیبروم‌ها به خودی خود می‌توانند باعث نازایی شوند، اما هیسترکتومی بزرگ‌ترین دلیل و عامل از دست دادن توانایی باروری در زنان مبتلا به فیبروم رحم است، زیرا در آن رحم برداشته می‌شود. بسیاری از زنان تحت جراحی هیسترکتومی قرار می‌گیرند و توانایی باروری خود را تا چندین سال حفظ می‌کنند. امکان باروری با هیچ‌کدام از جراحی‌های جایگزین تضمین نمی‌شود و فقط در برخی از آن‌ها مانند میومکتومی  نمونه‌هایی از بارداری موفق دیده شده است.

خونریزی

همان طور که اشاره کردیم مانند هر جراحی دیگر امکان بروز خونریزی پس از هیسترکتومی امکان پذیر است. اگر میزان آن کم باشد قابل درمان و کنترل است. اما در موارد شدید ممکن است نیاز به تزریق خون نیز داشته باشید.

عوارض ناشی از بیهوشی عمومی

پس از بیهوشی عمومی امکان بروز  عوارض ناشی از آن نادر است، اما باز هم باید تدبیرات لازم اندیشیده شود. این عوارض می‌تواند شامل واکنش آلرژیک، آسیب عصبی و حتی مرگ باشد. اگر به دنبال جلوگیری از بروز این عارضه هستید، بهتر است تناسب اندام خود را حفظ کرده و تغذیه سالمی داشته باشید.

لخته شدن خون

ترومبوز که به عنوان لخته خون نیز شناخته می‌شود، می‌تواند در رگ‌ها ایجاد شده و در جریان اکسیژن و گردش خون در بدن اختلال ایجاد کند. خطر لخته شدن با بی تحرکی و بعد از انجام جراحی افزایش می‌یابد.

روش‌های کاهش عوارض هیسترکتومی رحم 

تنها راهی که می‌توانید عوارض هیسترکتومی رحم را کاهش دهید، رعایت دستورالعمل‌هایی است که پزشک بعد از جراحی به شما می‌دهد. این مراقبت‌ها به شما کمک می‌کنند که احتمال بروز عوارض را به حداقل برسانید. برخی از روش‌های کاهش عوارض هیسترکتومی به شرح زیر هستند:

بلند نکردن اجسام سنگین

ممکن است پزشک مدت زمان بیشتری را توصیه کند، اما به طور میانگین  بهتر است حدود 4 تا 6 هفته پس از هیسترکتومی از بلند کردن اجسامی که بیشتر از چهار کیلوگرم وزن دارن خودداری کنند.

داشتن استراحت

تا مدت زمان کوتاهی پس از جراحی بهتر است که استراحت مطلق داشته باشید تا عوارض ناشی از این جراحی کاهش یابند. هر چه قدر فعالیت شما بیشتر باشد احتمال بروز برخی از عوارض بیشتر خواهد بود. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند یک هفته اول پس از هیسترکتومی بهتر است هیچ فعالیتی انجام نداده و در خانه بمانید.

داشتن رژیم غذایی سالم

هیچ چیز مانند خوردن مواد غذایی سالم روی جلوگیری از ایجاد عوارض جراحی و بهبودی پس از آن موثر نیست. در رژیم غذایی خود باید از موادی مانند ماهی، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و حبوبات استفاده کنید. همچنین خوردن مغزها در این موقعیت می‌تواند بسیار مفید باشد.

از رابطه جنسی خودداری کنید

به طور متوسط بهتر است تا دو ماه یا هشت هفته پس از جراحی از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید. این مدت زمان با توجه به شرایط جسمانی و نظر پزشک می‌تواند تغییر کند. بنابراین، قبل از این که اقدامی انجام دهید بهتر است با بهترین جراح و متخصص زنان در اصفهان در این باره مشورت کنید.

مرخصی بگیرید

بهتر است برای کاهش فشارهای ناشی از استراحت بعد از جراحی از محل کار خود مرخصی بگیرید. این گونه دیگر هیچ نگرانی و استرسی بابت کار نخواهید داشت. پس از دو تا چهار هفته می‌توانید به محل کار خود بازگردید.

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از عمل جراحی هیسترکتومی

نتیجه گیری

جراحی‌هایی که مرتبط با رحم هستند، معمولا دارای عوارض متعددی خواهند بود. هیسترکتومی که در آن رحم و فیبروم‌ها برداشته می‌شوند نیز از این قاعده مستثنی نیست و پس از جراحی ممکن است با عوارض متعددی دست و پنجه نرم کنید. با استفاده از راهکارهای متعددی تا حد امکان می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. اگر قصد انجام این جراحی را دارید بهتر است در مورد عوارض آن آگاه شده و در صورت داشتن مشکل برای رفع آن با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

هیسترکتومی چگونه روی فرد تاثیر می‌گذارد؟

انجام این جراحی باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند نوسانات خلقی، یائسگی زودرس و بی خوابی خواهد شد.

آیا هیسترکتومی باعث کاهش وزن می‌شود؟

خیر این جراحی به طور مستقیم روی وزن تاثیر نمی‌گذارد.

آیا عوارض هیسترکتومی رحم می‌توانند زندگی را به خطر بیاندازند؟
این عوارض معمولا خطرناک نیستند، اما در موارد نادر ممکن است باعث مشکلات جدی شوند.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...