عفونت ادراری در زنان و روش های پیشگیری از آن

عفونت ادراری در زنان یکی از عارضه های شایع در میان بانوان است که گاهی با درد بسیار همراه خواهد بود. این بیماری بخش هایی از بدن را که به دستگاه ادراری مرتبط هستند را به چالش می کشد، کلیه ها، مجاری ادراری، مثانه و حالب از مهم ترین اعضای مذکور به شمار می آید. این عارضه دردناک و آزار دهنده با علائمی همچون درد و سوزش در زمان ادرار و تمایل شدید به دفع ادرار اشاره کرد.

علائم عفونت ادراری در زنان

عوامل زیادی در بروز عفونت ادراری تاثیر گذار هستند و به روش های متفاوتی قابل تشخیص است، البته توجه داشته باشید که برای تشخیص و درمان درست؛ مراجعه به پزشک متخصص الزامی است. دکتر فریبا بهنام فر به عنوان بهترین جراح و متخصص زنان با اشراف کامل در حوزه کاری خود، بهترین روش های درمانی را ارائه می دهد. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل عفونت ادراری در بانوان، علل بروز و روش های درمانی آن بپردازیم.

عفونت ادراری در زنان چیست؟

بر اساس آمار دریافتی زنان 50 درصد بیشتر از مردان به بیماری عفونت ادراری مبتلا می شوند، عامل اصلی بروز این عارضه معمولا باکتری ها هستند اما گاهی تکثیر قارچ یا در برخی موارد نادر ویروس ها نیز می توانند نقش موثر در ایجاد عفونت ادراری داشته باشند.

برای درمان این بیماری مراجعه به پزشک و مصرف آنتی بیوتیک الزامی است، البته با انجام روش های پیشگیرانه می توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش و از بروز آن جلوگیری کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که بی توجهی به این عارضه ممکن است سبب ورود عفونت به خون شود، در این حالت تبدیل به یک بیماری بسیار خطرناک شده که سلامت و زندگی خانم ها را تهدید می کند.

علائم عفونت ادراری در زنان چیست؟

یکی از روش های شناخت و تشخیص عفونت ادراری آشنایی با علائم و نشانه های آن است. این نکته را در نظر داشته باشید که جنسیت و سن افراد  تاثیر بسزایی در نوع عفونت دارد. از مهم ترین نشانه های عفونت ناحیه تحتانی دستگاه ادراری در خانم ها می توان موارد زیر را نام برد:

• تغییر بوی ادرار
  • کدر بودن ادرار
  • درد و سوزش ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • تکرر ادرار با میزان ادرار خیلی کم
  • درد در ناحیه لگن و قیمت استخوانی شرمگاهی

علاوه بر علائم فوق، زمانی که میزان عفونت در کلیه و حالب رو به افزایش است می توان شاهد علائم دیگری بود که شامل موارد زیر است:

• تب و لرز
  • ضعف و خستگی
  • حالت تهوع و استفراغ

در نظر داشته باشید که بی توجهی به این عارضه مشکلات و خطرات زیادی به همراه خواهد داشت و در صورت افزایش عفونت و ورود آن به خون، بدن با کاهش فشار خون و دمای بدن مواجه می شود و این شوک ناگهانی گاهی به مرگ ختم خواهد شد.

علت عفونت ادراری در زنان چیست؟

یکی از سوالات مبهم در ذهن افراد این است که چه کسانی و به چه دلیل به عفونت ادراری مبتلا می شوند؟ عفونت ادراری در زنان به دلایل مختلف رخ می دهد که از مهم ترین آن می توان به نفوذ باکتری به مجرای ادراری اشاره کرد. از مهمترین علل عفونت ادراری در بانوان می توان موارد زیر را نام برد:

• سنگ کلیه
  • دیابت کنترل نشده
  • انسداد مجاری ادرار
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • ساختار ادراری غیر طبیعی مادرزادی
  • استفاده از سوند برای مدت طولانی

بیشتر بدانید:عفونت در بارداری

روش تشخیص عفونت ادراری در زنان چیست؟

علائم و نشانه های مدکور یکی از بهترین روش های شناخت عفونت ادراری در زنان است، اما با توجه به این که میزان عفونت و نوع آن تاثیر بسزایی در روش های درمانی این عارضه دارند؛ برای تشخیص دقیق باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. از مهم ترین روش های تشخیص این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آنالیز ادرار
  • کشت ادرار
  • تست حساسیت

علاوه بر موارد فوق در صورتی که پزشک علائم و نشانه ها را مشکوک به ویروس تشخیص دهد، آزمایش تشخیص عفونت ادراری در دستگاه فوقانی را تجویز می کند. تمامی آزمایشات با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا مثل سونوگرافی، سیستوسکوپی، سیتی اسکن و پیلوگرام داخل وریدی انجام می شود.

مدیریت و درمان عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری در بانوان در ابتدا با نشانه های خفیف همراه است که با مدیریت و رسیدگی به موقع می توان آن را به راحتی درمان و از بروز مجدد ۀن جلوگیری کرد. در صورت بی توجهی به این بیماری باید منتظر افزایش شدت آن بود. در این مرحله نیز می توانید با مراجعه به پزشک متخصص تا حد زیادی از پیشروی و تشدید آن جلوگیری نمایید. با افزایش میزان عفونت و ورود آن به خون در مرحله پایانی و تهدید کننده ای هستید که می تواند خطرات و عواقب جبران ناپذیر به همراه داشته باشد.

بیشتر بدانید: بهترین متخصص درمان عفونت واژن

عوارض ابتلا به عفونت مجاری ادراری در زنان

عفونت ادراری در بانوان یک عارضه بسیار خطرناک است که بی توجهی به آن عوارض زیادی به همراه دارد. برخی افراد تصور می کنند با انجام درمان های سنتی و خانگی می توانند عامل اصلی این بیماری را از بین ببرند، این در حالی است که عفونت ادراری عوارض و خطرات خطرناکی به همراه دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آسیب های دائمی به ناحیه کلیه
  • بروز عفونت های مکرر در بانوان
  • افزایش خطر زایمان زودرس در خانمهای باردار
  • افزایش احتمال بروز سپسیس به عنوان تهدید کننده زندگی

روش پیشگیری از عفونت مجاری ادراری در زنان

همیشه پیشگیری از درمان است و شما می توانید با انجام اقدامات زیر از ابتلا به بیماری عفونت ادراری در زنان جلوگیری کنید:

• مصرف مکمل های کرن بری
  • استفاده از پروبیوتیک های واژینال
  • نگه نداشتن ادرار برای مدت طولانی
  • استفاده از استروژن موضعی یا واژینال
  • مصرف 6 تا 8 لیوان آب در شبانه روز

نتیجه گیری

عفونت ادراری در زنان رایج ترین بیماری است که به دلایل مختلف بروز پیدا کرده و روش های درمانی متعددی برای آن وجود دارد. در صورت مشاهده هر یک از علائم و نشانه های این بیماری می بایست به پزشک مراجعه کرد تا با توجه به میزان عفونت و نوع آن بهترین روش درمانی را تجویز نماید.

انواع عفونت ادراری در زنان کدام هستند؟

عفونت مثانه و عفونت کلیه

چه عواملی در عفونت ادراری خانم ها موثر است؟

آناتومی بدن، فعالیت جنسی، وسایل ضد بارداری، یائسگی

چرا عفونت ادراری در خانم ها بیشتر است؟

یکی از مهم ترین دلایل افزایش سطح عفونت ادراری در بانوان، کوتاه بودن ماری ادراری آن ها و نزدیک بودن به واژن و مقعد است.