ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم

دکتر فریبا بهنام فر

ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم چگونه تشخیص داده می شود؟ آیا می دانید آزمایش های لازم برای تشخیص ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم چیست؟ توده های پیش سرطانی در زنان یکی از جمله مواری هستند که در غربالگری های روتین زنان مشخص می شود. در اکثر موارد نیاز به پیگیری و بهره بردن از راهکاری های درمانی ضروری است. در این مقاله از سایت دکتر فریبا بهنام فر قصد داریم به هر انچه لازم است در اینباره بدانید، بپردازیم.

ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم چیست؟

ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم به تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه رحم گفته می شود. شاسایی توده های پیش سرطانی دهانه رحم از اهمیت بسیاری برخوردار است. ضایعه پیش سرطانی دهانه رحم به معنای سرطان دهانه رحم نیست. با آنکه تشخیص این موضوع می تواند برای برخی با ترس همراه باشد، اما تشخیص این توده های پیش سرطانی در زنان به این معناست که شما می توانید از ابتلا به سرطان در آینده ای نزدیک جلوگیری کنید. بنابراین لازم است در صورت وجود علائم مشکوک سریعا پیگیری کنید و در صورت تشخیص آن خونسردی خود را حفظ کنید و پروسه درمانی را پیگیری کنید.

توده های پیش سرطانی زنان

سلول های پیش سرطانیدهانه رحم چگونه ایجاد می شود؟

ضایعات پیش سرطانی از تحول آهسته سلول های طبیعی دهانه رحم ایجاد می شود. درواقع این توده ها ممکن است در مدت زمان حدودا 10 سال بعد به سرطان دهانه رحم تبدیل شده و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. ضایعات پیش سرطانی هانه رحم به انواع مختلف زیر تقسیم بندی می شود:

  • CIN1
  • CIN2
  • CIN3

در برخی از بانوان سلول های پیش سرطنی دهانه رحم بدون هیچ درمانی از بین می رود. البته در برخی دیگر هم نیاز به درمان ضروری می شود. لاین موضوع را می توانید تا حدی از گرید بندی این ضایعات درک کنید.

تومور های خوش خیم رحم

علائم ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم

آیا اصلی ترین علائم ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم را می شناسید؟ اصلی ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی غیر طبیعی رحم زنان
  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • درد  در حین رابطه جنسی یا بعد از آن
  • درد در ناحیه لگن
  • درد کمر
  • تکرر ادرار
  • نفخ

هر کدام از علائم فوق می تواند از نشانه های وجود توده های پیش سرطانی در زنان باشد. در عین حال در برخی خاز افراد می تواند بدون نشانه باشد. بنابراین لازم است علاوه بر مراجعه روتین برای انجام غربالگری سرطان دهانه رحم، در صورت مشاهده موارد فوق برای تشخیص و بررسی های لازم به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص توده های پیش سرطانی در زنان

تست پاپ اسمیر یکی از راهکار های تشخیص سرطان دهانه رحم است. این تست به صورت روتین هر سه سال یکبار تجویز می شود. البته بسته به پرونده پزشکی شما و نتایج تست های پاپ قبلی ممکن است این مورد متفاوت باشد.

البته در این موارد تست کولپوسکوپی نیز مورد توجه قرار می گیرد. پزشک ممکن است برای بررسی بیشتر در صورت غیر طبیعی بودن تست پاپ کولپوسکوپی را پیشنهاد کند.

درمان ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم

آیا ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم نیاز به درمان دارد؟

بسته به بیمار ممکن است برداشتن ناحیه با جراحی توصیه شود. مادامی که رشد ضایعه بیشتراز حد طبیعی و پرخطر باشد، ممکن است پزشک انواع روش های جراحی را برای برداشتن ضایعه را پیشنهاد کند. همچنین ممکن است راهکار های درمانی برای شما با توجه به تنوع ضایعه و گرید بندی آن در نظر گرفته نشود. چرا که در بسیاری از مواقع سلول های پیش سرطانی توسط خود بدن از بین می رود و نیاز به مداخلات درمانی نخواهد بود. بنابراین راحهکارهای رمانی در برخی موارد بلافاصله بعد از تشخیص، اعمال نمی شود. در عوض میزان بررسی ها در فواصل زمانی کوتاه انجام می شود.

سخن آخر

شناخت ضایعات پبش سرطانی دهانه رحم در تشخیص زودهنگام و مداخله برای درمان ضروری هستند. این ضایعات با غربالگری های روتین مشخص می شود. به این ترتیب در صورت لزوم آزمایش های دیگر نیز برای بررسی های بیشتر تجویز می شود. نیاز به مداخلات درمانی یا برسی های بیشتر بسته به نوع ضایعه به پیشنهاد متخصص زنان می تواند متفاوت باشد.

سوالات متداول

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...