سرویسیت یا التهاب دهانه رحم + علت، علائم و درمان

دکتر فریبا بهنام فر

سرویسیت یا التهاب و زخم دهانهٔ رحم نوعی التهاب است که در انتهای باریک و تحتانی رحم رخ می‌دهد و به درون واژن باز می‌شود. علائم این بیماری ممکن است شامل خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، درد حین رابطهٔ جنسی، درد هنگام انجام معاینات لگن و ترشحات غیرطبیعی از واژن باشد. در این مقاله، علل، تشخیص، پیشگیری و درمان Cervicitis به صورت کامل بررسی می‌شوند.

التهاب دهانه رحم

علت التهاب دهانه رحم چیست؟

،Cervicitis یک نوع التهاب یا زخم در دهانه رحم است. این بیماری که به دلایل مختلفی مانند عفونت‌های آمیزشی یا غیرعفونی ایجاد می‌شود، می‌تواند شامل علائمی نظیر خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، درد هنگام رابطه جنسی یا معاینه واژینال و ترشحات غیرطبیعی از واژن باشد. 

اما در بعضی موارد، افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و هیچ علامتی را تجربه نکنند. برای درمان موفقیت‌آمیز، نیاز به تشخیص دقیق علت زمینه‌ای التهاب و سپس علاج آن حائز اهمیت است.

بیشتر بدانید: افتادگی رحم

علائم التهاب دهانهٔ رحم یا سرویسیت

در اکثر موارد، زخم دهانهٔ رحم بدون بروز علامت و نشانه قابل توجهی رخ نمی‌دهد. به همین دلیل، اغلب ممکن است به دلیل معاینهٔ لگنی توسط پزشک به هر دلیل دیگری متوجه این مشکل شوید. در صورت مشاهده، علائم ممکن است شامل موارد گفته‌شده باشد:

  • ترشحات بیش از حد از واژن 
  • ادرار تکراری و دردناک
  • درد هنگام رابطهٔ جنسی
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  • خونریزی واژینال پس از رابطهٔ جنسی که با دوره قاعدگی همزمان نیست

علل التهاب دهانهٔ رحم یا سرویسیت

علل احتمالی عفونت دهانه رحم عبارت‌اند از:

1. عفونت‌های آمیزشی: بیشتر اوقات، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که این نوع التهاب را ایجاد می‌کنند از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. این بیماری ممکن است ناشی از عفونت‌های مقاربتی شایع (STIs) مانند سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس و تبخال تناسلی باشد.

2. واکنش‌های آلرژیک: حساسیت به اسپرم‌کش‌های ضدبارداری یا به لاتکس موجود در کاندوم ممکن است منجر به سرویسیت شود. واکنش به محصولات بهداشتی زنانه مثل دوش‌ واژینال یا دئودورانت‌های زنانه هم می‌تواند سبب بیماری شود.

3. رشد بیش از حد باکتری: رشد بیش از حد برخی باکتری‌هایی که به طور معمول در واژن وجود دارند؛ واژینوز باکتریایی، می‌تواند منجر به عفونت گردن رحم شود.

عوامل خطرساز یا افزایش‌دهنده در التهاب دهانهٔ رحم

شرایط زیر می‌توانند در ایجاد بیشترین ریسک در مورد سرویسیت مؤثر باشند:

  • انجام رفتارهای جنسی پرخطر مانند رابطهٔ جنسی بدون استفاده از روش‌های محافظتی، داشتن رابطهٔ جنسی با چندین شریک جنسی یا رابطهٔ جنسی با فردی که رفتارهای پرخطر دارد.
  • شروع رابطهٔ جنسی واژینال در سن پایین.
  • سابقهٔ ابتلا به عفونت‌هایی که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شوند.

پیشگیری از التهاب دهانهٔ رحم

برای کاهش خطر انتقال بیماری‌های آمیزشی، هر بار که رابطه جنسی دارید حتما از کاندوم استفاده کنید. استفاده از کاندوم می‌تواند در کاهش شیوع بیماری‌های مانند سوزاک و کلامیدیا که می‌تواند منجر به التهاب رحم شود، بسیار موثر باشد. بودن در یک رابطه طولانی مدت که شریک‌تان آلوده و بیمار نباشد، می‌تواند احتمال انتقال بیماری‌های آمیزشی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: قاعدگی دردناک

تشخیص التهاب دهانهٔ رحم یا سرویسیت

برای تشخیص التهاب دهانه رحم، پزشک معمولاً یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. این معاینه شامل ارزیابی تورم و حساسیت به لمس اندام‌های لگنی می‌شود. پزشک ممکن است از یک اسپکولوم استفاده کند تا دیواره‌های بالا، پایین و جانبی واژن و دهانه رحم را با کولپوسکوپی مشاهده کند.

همچنین، نمونه آزمایشی جمع‌آوری می‌شود. همانند تست پاپ اسمیر، پزشک از یک گوش پاک کن یا برس کوچک استفاده می‌کند تا نمونه ای از مایع دهانه رحم و واژن بردارد. این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و به منظور تشخیص عفونت مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است نمونه ادرار برای آزمایش‌های آزمایشگاهی جداگانه انتقال یابد.

بیشتر بدانید: خونریزی غیر طبیعی رحمی

درمان التهاب دهانهٔ رحم یا سرویسیت

مشکلات دهانه رحم که ناشی از واکنش‌های آلرژیک به محصولاتی مانند اسپرم کش یا محصولات بهداشتی زنانه است نیازی به درمان ندارد. اگر دهانه رحم دچار عفونت باشد، هم فرد مبتلا و هم شریک جنسی نیاز به درمان دارند. در اکثر موارد، درمان با داروهای آنتی‌بیوتیک صورت می‌گیرد تا عفونت را کنترل کند. مثلا، آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌هایی مانند سوزاک، کلامیدیا یا واژینوز باکتریایی تجویز می‌شوند.

اگر فرد دچار هرپس تناسلی است، پزشک ممکن است داروهای ضدویروسی را تجویز کند تا علائم دهانه رحم را کاهش دهد. با این حال، هرپس تناسلی یک بیماری مزمن است و هیچ درمان دائمی برای آن وجود ندارد. این بیماری می‌تواند هر زمانی به شریک جنسی منتقل شود.

پزشک ممکن است همچنین تکرار آزمایش را برای تشخیص سوزاک یا کلامیدیا توصیه کند. برای جلوگیری از انتقال عفونت باکتریایی به شریک جنسی، تا پایان درمان باید از رابطه جنسی خودداری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

اگر علائم زیر را تجربه کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  1. ترشحات مداوم و غیرطبیعی از واژن
  2. خونریزی واژینال نامرتبط با قاعدگی
  3. درد هنگام رابطه جنسی

ممکن است التهاب دهانه رحم به طور اتفاقی در طول معاینه لگنی روتین تشخیص داده شود و در صورتی که به دلیل عفونت نباشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد. با این حال، اگر علائم غیرطبیعی واژینال را تجربه کردید که شما را به وقت گرفتن از پزشک تشویق می‌کند، به احتمال زیاد نیازمند مراجعه به بهترین جراح و متخصص زنان در اصفهان خواهید بود. قبل از ویزیت، می‌توانید به تهیه لیستی از اطلاعات زیر اقدام کنید:

  • از استفاده از تامپون خودداری کنید.
  • از دوش واژینال استفاده نکنید.
  • تاریخچه روابط جنسی با شریک جنسی خود را یادداشت کنید.
  • لیستی از تمام داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید.
  • آلرژی‌های خود را یادداشت کنید.
  • سؤالاتی که از پزشک دارید را یادداشت کنید.

نتیجه گیری

التهاب دهانه رحم، به نوعی التهاب در دستگاه تناسلی زنانه است که علائم و علل مشخصی دارد. دهانه رحم مجرای باریکی است که رحم و واژن را به هم وصل می‌کند. در این مقاله، علائم، علل و روش‌های درمان این التهاب به طور کامل بررسی شد. اگر سوالی دارید، باید از یک متخصص با تجربه بپرسید تا شما را راهنمایی کند. 

سوالات متداول

آیا نتیجه درمان سرویسیت دائمی است؟

با رعایت درست مراحل درمانی پیشنهادشده توسط پزشک، می‌توانید بیماری سرویسیت را به طور دائمی درمان کنید.

آیا برای درمان التهاب دهانه رحم به جراحی نیاز است؟

بیشتر مواقع درمان التهاب دهانه رحم با استفاده از درمان دارویی انجام می‌شود و نیازی به جراحی ندارد.

هزینه درمان سرویسیت چقدر است؟

هزینه درمان سرویسیت تنها شامل مراجعه به پزشک و انجام تست‌های ساده است و به هزینه زیادی نیاز ندارد. به همین دلیل، شما نیازی به هزینه‌های سنگین برای درمان سرویسیت ندارید.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...