درمان سرطان رحم

دکتر فریبا بهنام فر

یکی از شایع ترین بیماری های زنان، سرطان رحم است. روش مناسب برای درمان سرطان رحم  با توجه به شدت بیماری انتخاب می شود. در سرطان رحم، سلول های سالم رحم تبدیل به سلول های غیر طبیعی و ناسالم شده و سیستم تولید مثل دچار مشکلات زیادی می شود. سرطان های رحم به دو نوع آدنوکارسینوم و کارسینوم سنگفرشی تقسیم بندی می شوند. سرطان آدنوکارسینوم  به وسیله سلول های غده ای به وجود می آید. سرطان کارسینوم سنگفرشی از سلول های خارج از رحم ایجاد می شود. کارسینوم سنگفرشی شایعتر از آدنوکارسینوم می باشد

عوامل تاثیر گذار بر بروز سرطان رحم

برای درمان سرطان رحم ابتدا باید دلایل ایجاد کننده این بیماری را بشناسید. دلایل زیادی بر  بروز بیماری سرطان رحم تاثیر می گذارد که شایعترین آنها عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی: احتمال ابتلا به سرطان رحم در میان خانم هایی که در اقوام درجه یک خود فرد مبتلا سرطان رحم وجود داشته است، بیشتر می باشد.
  • افزایش سن: ابتلا به سرطان رحم در میان خانم های بالاتر از 60 سال شایع تر است.
  • اضافه وزن: اضافه وزن و افزایش بافت چربی در بدن، موجب افزایش ترشح هورمون استروژن در بدن خانم ها می شود. افزایش سطح این هورمون در بدن خانم ها، خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.  حدود 40 درصد خانم های مبتلا به سرطان رحم خیلی چاق هستند.
  • ابتلا به دیابت: خطر ابتلا به سرطان رحم در میان افراد مبتلا به دیابت بیشتر از سایر خانم ها می باشد.
  • داشتن رژیم غذایی ناسالم: مصرف غذاهای خیلی چرب و استفاده از چربی های مضر مانند چربی های حیوانی می تواند باعث بروز این سرطان شود. داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها و سبزیجات، عدم استفاده از غذاهای خیلی چرب، عدم استفاده از  فست فودها، استفاده نکردن از کنسروها و غذاهای فرآوری شده و استفاده بیشتر از گوشت های سفید مانند ماهیها به حفظ سلامتی خانم ها و جلوگیری از ابتلا به سرطان رحم کمک می کند.
  • پرتودرمانی: احتمال ابتلا به سرطان رحم در خانم هایی که سابقه پرتو درمانی داشته اند، افزایش می یابد.
  • استعمال دخانیات: خانم هایی که از سیگار و یا سایر مواد مخدر استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.
  • داشتن روابط جنسی با شرکای متعدد : احتمال ابتلا به سرطان رحم، در خانم هایی که با افراد زیادی رابطه جنسی دارند، بیشتر است.
  •  قاعدگی زودرس، یائسگی دیررس و باردار نشدن بر میزان احتمال ابتلا به سرطان رحم تاثیر می گذارد زیرا بدن در معرض استروژن بیشتری قرار می گیرد.

درمان سرطان رحم

سرطان رحم معمولا به دلیل غیر طبیعی شدن سلول های دهانه رحم ایجاد می شود. درمان سرطان رحم با روش های مختلف انجام می شود. سرطان رحم معمولا از طریق انجام معاینات لگنی، انجام تست پاپ اسمیر، نمونه برداری، اولتراسوند، سی تی اسکن و ام آر آی  تشخیص داده می شود.

درمان سرطان رحم با سرما درمانی

در این روش پزشک برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی موجود در دهانه رحم، از یک پروپ فلزی خیلی سرد استفاده می کند. پروپ فلزی سرد موجب انجماد سلول های غیر طبیعی شده و از بین می روند.  

درمان سرطان رحم با استفاده از لیزر

پزشک متخصص برای درمان سرطان رحم و از بین بردن سلول های ناسالم از لیزر استفاده می کند. انجام لیزر ممکن است با استفاده از بیهوشی عمومی و یا به صورت سرپایی  انجام شود.

درمان سرطان رحم

هورمون درمانی

در برخی مواقع برای درمان سرطان رحم  هورمون درمانی انجام می شود. در این روش جهت کاهش سطح هورمون ها، از داروهای مناسب استفاده شده، در نتیجه میزان هورمون های موثر در رشد سلول های سرطانی کاهش یافته و سلول های سرطانی از بین می روند.

درمان سرطان رحم با نمونه برداری

در این روش پزشک با استفاده از تیغ، لیزر و یا سیم های گرم که به وسیله جریان الکتریکی گرم می شوند، نمونه برداری از بافت مخروطی دهانه رحم را  انجام می دهد. نمونه برداری فقط جهت تشخیص سرطان به کار برده نمی شود بلکه در مراحل اولیه بروز سرطان جنبه درمانی دارد.

شیمی درمانی

برای درمان سرطان رحم در این روش ماده شیمیایی به داخل رگ های بیمار تزریق می شود تا سلول های سرطانی را از بین ببرد. شیمی درمانی بعد از عمل جراحی برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی باقیمانده استفاده می شود.

انواع جراحی برای درمان سرطان رحم

پزشک متخصص برای درمان سرطان رحم از روش های مختلف جراحی استفاده می کند. در این روش ها ممکن است رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ و غده های لنفاوی برداشته  شوند.

هیسترکتومی شکم: در این روش برای درمان سرطان رحم، پزشک یک برش ساده در قسمت جلوی شکم ایجاد کرده و رحم را خارج می کند.

هیسترکتومی واژن: در این روش درمانی، رحم از مسیر واژن بیمار برداشته می شود.

هیسترکتومی لاپاراسکوپی: در این روش پزشک برای درمان سرطان رحم، برش های کوچکی بر روی دیواره شکم ایجاد کرده و لوله کوچک مجهز به دوربین فیلم برداری، را وارد شکم و لگن می کند. سپس به وسیله ابزار مناسب دور رحم را برش داده و از طریق برش ها، رحم را خارج می کند.

روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم

سرطان رحم یکی از مهمترین بیماری های سیستم تولید مثل خانم ها می باشد. برای پیشگیری از بروز این بیماری می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • داشتن وزن ایده آل
  • استفاده از داروهای ضد بارداری
  • داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم
  • پرهیز از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل
  • داشتن برنامه ورزشی منظم
  • اگر برای کنترل علائم یائسگی از روش هورمون درمانی استفاده می کنید، حتما درباره خطرات و عوراض آن با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر

بعد از انجام اقدامات لازم جهت درمان سرطان رحم بهتر است تا مدت یک سال بعد از درمان هر 3 ماه یکبار به پزشک مراجعه کنید. با انجام معاینات لگنی، تست پاپ اسمیر و غربالگری ها از برگشت سرطان رحم جلوگیری کنید.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...