روش‌های درمان سرطان تخمدان

دکتر فریبا بهنام فر

روش‌های درمان سرطان تخمدان برای آن دسته از خانم‌هایی که در مراحل اولیه، این بیماری در آن‌ها تشخیص داده می‌شود کاملاً تاثیرگذار است و نتایج مثبتی را در پی دارد. اما در صورتی که این بیماری دیر تشخیص داده شود ممکن است روش‌های درمانی تاثیر مطلوب و نتایج مثبتی نداشته باشند. در این مقاله قصد داریم راجع به انواع روش‌های درمان سرطان تخمدان صحبت کنیم. این سرطان در واقع زمانی آغاز می‌شود که سلول‌های تخمدان‌ رشد خارج از کنترل داشته باشند و باعث ایجاد تومور در ناحیه تخمدان شوند. سرطان تخمدان انواع مختلفی دارد و هر نوع آن روش‌های درمانی متفاوتی را می‌طلبد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

روش‌های درمان سرطان تخمدان

انواع روش های درمان سرطان تخمدان

زمانی که تشخیص سرطان تخمدان توسط پزشک انجام شود، ابتدا نوع دقیق سرطان و مرحله پیشروی آن با معاینه و بررسی‌های لازم، بررسی شده و سپس به تناسب نوع بیماری و میزان پیشرفت آن، روش‌های درمانی مناسب تجویز می‌شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

• جراحی: یکی از روش‌های درمان سرطان تخمدان، جراحی است. با توجه به نوع سرطان و میزان گسترش آن، نوع عمل نیز متفاوت است. در مراحل اولیه که سرطان بیشتر از یک تخمدان را درگیر نکرده، معمولاً در پی جراحی تخمدان آسیب دیده و لوله فالوپ را برمی‌دارند. در این روش اما توانایی بچه‌دار شدن حفظ می‌شود. اگر دو تخمدان درگیر سرطان شده باشند، طی جراحی دو تخمدان را برمی‌دارند که در این روش با استفاده از تخمک فریز شده یا تخمک‌های اهدا کننده احتمال بارداری وجود دارد. در صورتی که سرطان گسترش پیدا کرده و علاوه بر تخمدان‌ها رحم را درگیر کرده باشد در جراحی هر دو تخمدان و رحم برداشته می‌شوند. در موارد پیشرفته این سرطان علاوه بر برداشتن تخمدان‌ها و رحم، شیمی درمانی قبل و بعد از جراحی استفاده می‌کنند.

• شیمی‌درمانی: از دیگر انواع روش‌های درمان سرطان تخمدان می‌توان به شیمی درمانی اشاره کرد. در این روش با استفاده از داروها و مواد شیمیایی، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. این درمان معمولاً دو تا چهار هفته بعد از جراحی برای از میان برداشتن سلول‌های سرطانی باقیمانده استفاده می‌شود. در صورتی که بیمار نتواند تحت جراحی قرار بگیرد و شرایط مساعدی نداشته باشد، شیمی درمانی به عنوان درمان اصلی سرطان تخمدان استفاده می‌شود.

• هورمون درمانی: در برخی از انواع سرطان تخمدان، سلول‌های سرطانی از استروژن برای رشد خود کمک می‌گیرند. بنابراین در این روش برای درمان سرطان سعی می‌کنند که استروژن را مسدود کنند تا رشد سرطان متوقف شود. بنابراین از هورمون درمانی استفاده می‌کنند. همچنین در مواردی که بعد از انجام درمان‌های اولیه، سرطان دوباره عود کند، با توجه به تشخیص پزشک و بنابر شرایط موجود، از هورمون درمانی استفاده می‌کنند.

• پرتو درمانی: در شرایطی که سرطان تخمدان به لگن یا سایر قسمت‌های بدن متاستاز کرده باشد از پرتو درمانی استفاده می‌کنند. در واقع درمان اصلی این سرطان جراحی است و اکثر خانم‌ها قبل و بعد از جراحی، تحت شیمی درمانی هم قرار می‌گیرند و در نهایت برای کاهش اندازه سرطان یا کاهش علائم آن به خصوص در سرطان‌های پیشرفته، تحت پرتو درمانی هم قرار می‌گیرند.

درمان سرطان تخمدان و بارداری

سرطان تخمدان به اشکال مختلف بر روی قدرت بارداری تاثیر می‌گذارد. بنابراین زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید باید راجع به برنامه‌هایتان برای بارداری به طور کامل صحبت کنید. در صورتی که سرطان به موقع و زود تشخیص داده شود، با برداشتن یک تخمدان شرایط برای بارداری فراهم است. اما در صورتی که سلول‌های سرطانی هردو تخمدان را درگیر کرده باشند با حذف هر دو تخمدان، احتمال بارداری به صورت طبیعی وجود ندارد. اما می‌توان به روش آی وی اف باردار شد. در غیر این صورت، برای بچه‌دار شدن باید از روش‌های فرزند خواندگی یا رحم جایگزین استفاده کرد.

بیشتر بدانید: غربالگری سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان در مراحل مختلف

سرطان به طور کلی ۵ مرحله رشد و پیشروی دارد. در هر مرحله از این بیماری، روش‌های درمانی مختلفی را استفاده می‌کنند. درمان سرطان تخمدان در مراحل مختلف به شرح زیر است:

• درمان سرطان استیج ۱: در این مرحله معمولاً پزشک با برداشتن یک یا هر دو تخمدان، برای درمان سرطان کمک می‌گیرد و معمولاً فرد به درمان دیگری نیاز ندارد.

• درمان سرطان استیج ۲: در این مرحله علاوه بر جراحی و برداشتن هر دو تخمدان، از شیمی درمانی هم استفاده می‌شود.

• درمان سرطان استیج ۳: در این مرحله سرطان به بخش‌های دیگر مانند غدد لنفاوی و بخش‌های شکمی رسیده اما هنوز متاستاز نکرده است. بنابراین روش درمانی در این مرحله نیز مانند مرحله ۲ است. اما مراحل و دوره‌های شیمی درمانی در این مرحله بیشتر خواهد بود.

• درمان سرطان استیج ۴: این مرحله از پیشرفته‌ترین مراحل سرطان تخمدان محسوب می‌شود که تومور علاوه بر تخمدان‌ها به سایر قسمت‌های بدن نیز متاستاز پیدا کرده است. در این مرحله با توجه به نیازهای بیمار، درمان مناسب تجویز می‌شود. معمولا در این روش، دوره شیمی درمانی قبل از جراحی، جراحی، شیمی درمانی بعد از جراحی، مصرف دارو و پرتو درمانی تجویز می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله راجع به روش‌های درمان سرطان تخمدان صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید رایج‌ترین درمانی که برای سرطان تخمدان وجود دارد جراحی است. این روش اغلب شامل هیسترکتومی یعنی برداشتن هر دو تخمدان و لوله‌های فالوپ خواهد بود. همچنین با توجه به نوع سرطان و شدت آن، ممکن است از گزینه‌های درمانی اضافی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون درمانی و… استفاده شود. به طور کلی مراحل گسترش سرطان تخمدان از ۱ تا ۴ متفاوت است که در هر مرحله، روش‌های درمانی متفاوتی برای بیماران در نظر گرفته می‌شود.

سوالات متداول

بهترین روش درمان سرطان تخمدان چیست؟

اولین و بهترین روش درمان این سرطان جراحی است که بسته به مرحله سرطان، قبل و بعد از جراحی از شیمی درمانی هم استفاده می‌کنند.

• آیا بعد از درمان سرطان تخمدان امکان بارداری وجود دارد؟

این موضوع به نوع درمان انتخاب شده برای سرطان مربوط می‌شود. در صورتی که یکی از تخمدان‌ها برداشته شود امکان بارداری وجود دارد. در صورتی که دو تخمدان برداشته شود از روش تخمک فریز شده و آی وی اف برای بچه‌دار شدن استفاده می‌شود. در صورت برداشتن کامل رحم و تخمدان‌ها، امکان بارداری وجود ندارد.

آیا درمان سرطان تخمدان عوارضی در پی دارد؟

اگر پیش از سن یائسگی، خانم مبتلا به سرطان شود و تحت درمان قرار بگیرد، یائسه می‌شود. چرا که به درآوردن تخمدان‌ها، استروژن تولید نمی‌شود. همچنین کاهش سطح استروژن در بدن، باعث بروز بیماری‌های قلبی و تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌شود.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...