حاملگی مولار

دکتر فریبا بهنام فر

حاملگی مولار چیست و چه نشانه هایی دارد؟ آیا می دانید علائم حاملگی مولار چیست؟ در این مقاله از سایت دکتر فریبا بهنام فر قصد داریم به حاملگی مولار و هر آنچه باید در ارتباط با نشانه های این اختلال و همچنین شیوه های آن بدانید به شما بگوییم.

بارداری مولار (Molar Pregnancy) یک وضعیت در زمان بارداری است که در آن بافت غیرعادی تشکیل می‌شود. این وضعیت در حدود 1 یا 2 از هر 1000 بارداری رخ می‌دهد و یکی از اصلی ترین دلایل سقط جنین به حساب می آید. خطرات و عوارض این اختلال ممکن است برای بانوان تهدید کننده باشد که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

حاملگی مولار چیست؟

حاملگی مولار زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده بعد از فرایند لقاح به جای جنین به یک توده گوشتی تبدیل می شود. این معمولا به دلیل یک اختلال کروموزومی و یا ژنتیکی ایجاد می شود. علائم بارداری مولار دقیقا مشابه بارداری است. بنابراین ممکن است در مراحل اولیه این موضوع مشخص نشود. بارداری مولار انواع مختلفی دارد:

  • بارداری مولار کامل : در بارداری مولار کامل، هیچ قسمتی از نوزاد (بافت جنین) تشکیل نمی شود.
  • بارداری مولار جزئی : جنین تشکلی می شود اما رشد در مراحل اولیه متوقف می شود.

تومورهای خوش خیم رحم

تشخیص حاملگی مولار

بارداری مولار را از کجا تشخیص دهیم؟

علائم حاملگی مولار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی واژینال غیرعادی
  • تورم رحم
  • تهوع و استفراغ مستمر
  • افزایش سایز رحم
  • افزایش سطح هورمون بتا-HCG

علائم حاملگی مولار ممکن است دقیقا مشابه بارداری باشد. اما شما علائمی بسیار شدید تر از حاملگی معمولی تجربه خواهید کرد.

برای تشخیص آن، پزشک نمونه بافت رحم را بررسی می‌کند و همچنین آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون بررسی میکند.

درمان حاملگی مولار

بعد از آنکه حاملگی مولار تشخیص داده شود، لازم است اقدامات لازم برای سقط جنین انجام شود. این راهکار ممکن است شامل اقدامات دارویی و یا اقدامات جراحی باشد. در ادامه به توضیحات بیشتر در ارتباط با این روش ها خواهیم پرداخت:

درمان حاملگی مولار با جراحی

خارج کردن بافت مول از رحم به وسیله جراحی انجام می شود. ممکن است بافت مول از رحم به وسیله کورتاژ خارج شود. همچنین در صورتی که حاملگی مولار بسیار پر تهاجمی باشد، ممکن است از جراحی برای خارج کردن رحم استفاده شود.

قبل از جراحی، پزشک ممکن است از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی و یا آزمایش‌های خونی برای ارزیابی میزان وسعت بارداری مولار و مشاهده هر گونه نشانه‌ای از شیوع به سایر مناطق بدن استفاده کند.

جراحی پاکسازی رحم به صورت تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می‌شود. پزشک با استفاده از ابزارهای جراحی، بافت غیرعادی را از رحم برداشته و بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ اثری از بارداری مولار باقی نمانده است. در برخی موارد، پزشک ممکن است نیاز به عمل جراحی تکمیلی در مراحل بعدی یا انجام هیستروسکوپی در اصفهان باشد.

درمان بارداری مولار با دارو

پزشک ممکن است از دارو برای خارج کردن محصول حاملگی استفاده کند. در برخی موارد دارو های مورد استفاده در شیمی درمانی به عنوان درمان های تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرد. البته این مورد بسته به شدت بیماری برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

درمان حاملگی مولار در اصفهان

عوارض حاملگی مولار

در حاملگی مولار عموما کروموزوم پدری وجود دارد و کروموزوم مادری وجود ندارد. محصول بارداری به رشد خود ادامه می دهد و رحم را پر میکند. این یک بارداری غیر طبیعی است که ممکن است در صورت رشد بیش از حد سلامت مادر را به خطر بیندازد. بنابراین اقدامات جراحی و در ادامه در صورت نیاز کورتاژ دیواره اندومتریوم رحم الزامی است.  

پس از ایجاد مول تا یکسال پزشک هورمون بارداری را اندازه گیری می کند. هورمون بارداری HCG تا یکسال بعد از بارداری اندازه گیری می شود. در صورتی که سطح این هورمون به میزان طبیعی خود نرسیده باشد، درمان های تکمیلی پیشنهاد می شود.

کوریوکارسینوما یک نوع سرطان نادر و تهاجمی است که در رحم یا تخمدان شما اتفاق می افتد. شایع ترین نوع، کوریوکارسینوم بارداری، نوعی بیماری تروفوبلاستیک بارداری (GTD) است که از خطرناک ترین عوارض حاملگی مولار به حساب می آید.

آیا امکان تکرار حاملگی مولار وجود دارد؟

بله، حاملگی مولار می‌تواند تکرار شود، اگرچه این اتفاق به صورت نادر رخ می‌دهد. احتمال تکرار در بانوانی که قبلا این وضعیت را تجربه کرده‌اند، حدود 1 تا 2 درصد است. این به معنای این است که اگر کسی آن را تجربه کرده باشد، احتمال تکرار آن در بارداری‌های بعدی حدود 1 تا 2 درصد است.

اگر این وضعیت را تجربه کردید، لازم است برای بارداری های بعدی تحت نظارت متخصص زانان باشید. همچنین توصیه می شود برای بارداری های بعدی 6 الی 12 ماه صبر کنید.

مهم است که برای مشاوره و پیگیری منظم، با یک پزشک متخصص زنان و زایمان همکاری کنید. او می‌تواند بر اساس تاریخچه شما و عوامل دیگر، برنامه‌ای را برای مراقبت و پیشگیری از تکرار بارداری مولار تعیین کند.

سخن آخر

حاملگی مولار ممکن است برای بانوانی که آن را تجربه می‌کنند، از نظر فیزیکی و عاطفی دشوار باشد. بنابراین کسب اطلاعات صحیح در ارتباط با شیوه درمانی می تواند بسیار کمک کننده باشد. پیگیری های لازم برای درمان از جمله اقداماتی است که نیاز است آن را جدی بگیرید. به همین منظور لازم است به بهترین متخصص زنان در اصفهان مراجعه کنید.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...