تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم

دکتر فریبا بهنام فر

تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم اهمیت بسیاری بر روی بهبودی بیمار به همراه دارد. این مورد یکی از مهمترین سوالات بانوان است که بعد از انجام این عمل چه غذاهایی استفاده کنند و چکار کنند که به یبوست دچار نشوند. انجام این جراحی برای بانوان با چالش های روحی و جسمی فراوانی همراه است و به همین دلیل تغذیه باید حاوی مواد غذایی متنوع و سالمی باشد تا از بروز عوارض پس از عمل برداشتن رحم جلوگیری شود. در این مقاله غذاهای مفید و مضر برای بعد از هیسترکتومی را ذکر کردیم.

غذاهای مفید پس از عمل برداشتن رحم

غذاهای مفید که باید پس از عمل برداشتن رحم مصرف کنید

همانطور که در مقدمه مقاله اشاره شد، تغذیه بعد از عمل میومکتومی اهمیت زیادی برای بازیابی سلامتی فرد دارد و حتما باید در این زمینه به توصیه های بهترین جراح و متخصص زنان در اصفهان در این زمینه اهمیت داده شود. در ادامه به غذاهای مفید که بهتر است بعد از هیسترکتومی مصرف شوند، اشاره خواهیم داشت.

·         مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لوبیا، عدس و سبزیجات

·         مواد غذایی حاوی پروتئین مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ، سویا، لبنیات و مغزیجات

·         مواد غذایی حاوی فیبر مانند سبزیجات، میوه‌ ها، حبوبات و غلات کامل

·         مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات، سبزیجات سبز تیره (مانند کلم و اسفناج)

·         مواد غذایی حاوی آنتی ‌اکسیدان مانند میوه ‌های رنگ دار و مواد غذایی حاوی ویتامین C و E

برای رفع یبوست بعد از عمل هیسترکتومی چه کنیم؟

برای رفع یبوست بعد از عمل هیسترکتومی، غذاهای متعددی وجود دارد که می‌توانید مصرف نمایید. به طور کلی بعد از هر نوع عمل جراحی درمانی و زیبایی، بیماران نباید اجاره ایجاد یبوست به بدن خود بدهند و باید این مورد را با تغذیه کنترل کنند.

مصرف مقدار کافی آب و مایعات مانند آب، چای گرم یا آب ‌میوه‌های تازه می‌تواند در تسهیل گوارش و جلوگیری از یبوست مفید باشد.

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند سبزیجات، میوه‌ ها، حبوبات و غلات کامل در این امر بسیار کمک کننده است. به طور کلی غذاهای فیبر دار را باید برای همیشه در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مصرف مواد غذایی حاوی روغن ‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و ماهی از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند و اگر یبوست برای شخصی رخ داده باشد، با استفاده از این روغن های گیاهی می‌تواند آن را برطرف کند.

در هایت باید بدانید که حرکت و ورزش منظم می‌تواند در تحریک حرکت روده‌ ای و کمک به رفع یبوست مفید باشد. اما قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی بعد از عمل برداشتن رحم، با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از عمل میومکتومی

تاثیر مصرف غذاهای پر فیبر بعد از برداشت رحم

مصرف غذاهای پر فیبر بعد از برداشتن رحم تاثیرات مثبتی بر روی سلامتی گوارش دارد. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر پس از عمل جراحی می‌تواند به رفع یبوست کمک کرده و فرآیند بهبودی را تسریع بخشد. فیبرهای موجود در میوه‌ ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل به تنظیم گوارش و تشکیل مدفوع منظم کمک می‌کنند. همچنین، مصرف فیبرها می‌تواند احتمال عوارض مرتبط با یبوست مانند درد و تورم را کاهش دهد و احساس راحتی بیشتری برای بیمار ایجاد کند.

نقش مصرف آب و مایعات دیگر بعد از هیسترکتومی

مصرف آب و مایعات دیگر بعد از هیسترکتومی بسیار مهم است و نقش مهمی در فرآیند بهبودی و بهبود سلامتی دارد. پس از عمل هیسترکتومی، مصرف آب و مایعات دیگر کمک می‌کند تا بدن هیدراته بماند و با افزایش آب روده فرد بعد از هیسترکتومی به یبوست دچار نخواهد شد. همچنین مصرف آب و مایعات فراوان بعد از عمل برداشتن رحم، از بروز عفونت و عوارض نیز جلوگیری می‌کند.

غذاهایی که باید از مصرف آنها پس از عمل برداشتن رحم صرف‌نظر کنید

پس از عمل برداشتن رحم، برخی از غذاها و مواد غذایی توصیه نمی‌شوند زیرا باعث تشدید عوارض مانند تورم، التهاب یا یبوست خواهند شد. بنابراین از مصرف این مواد غذایی بعد از عمل برداشتن رحم خودداری کنید:

·         مصرف غذاهای چرب و سنگین مانند غذاهای حاوی چربی اشباع و غذاهای سنگین

·         مصرف غذاهایی با قند بالا مانند شکلات، شیرینی، کیک و نان ‌های پخته شده از آرد سفید

·         غذاهای حاوی افزودنی ‌ها و مواد نگهدارنده

به طور کلی، بهتر است بعد از هیسترکتومی به یک رژیم غذایی سالم و متنوع روی آورید و از مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی کمک بگیرید تا فرآیند بهبودی شما را تسریع بخشید.

نتیجه گیری

در این مقاله دانستید که تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم دارای اهمیت بسیار زیاد است و باید حاوی مواد غذایی متنوع و سالمی باشد که شامل میوه‌ها، سبزیجات، محصولات کامل‌مغذی، منابع پروتئینی، و مایعات است. در مدت دوره نقاهت باید از غذاهایی استفاده شود که یبوست را برای فرد ایجاد نکند. در مورد تغذیه و باید ها و نباید ها بهتر است که با جراح زنان خود مشورت کنید.

سوالات متداول

باید رژیم غذایی خاصی را پیش از عمل برداشتن رحم دنبال کنیم؟

قبل از عمل برداشتن رحم، توصیه هایی در مورد تغذیه توسط دکتر زنان به بیماران داده می‌شود که شامل عدم استفاده از غذاهای سنگین است و به نوشیدن مایعات فراوان تاکید دارد تا به یبوست بعد از جراحی دچار نشوید و هیچ چالش و دردی نداشته باشید.

چقدر باید پس از عمل برداشتن رحم غذا و مایعات مصرف کنیم؟

 پس از عمل برداشت رحم، باید به طور روتین به مقدار کافی مایعات و آبمیوه های طبیعی مصرف کنید. همچنین، مصرف غذاهای سبک و قابل هضم مانند سوپ، ماهی، مرغ و سبزیجات توصیه می‌شود.

بعد از عمل برداشتن رحم باید ویتامین و مکمل استفاده کنیم؟

در برخی موارد و بسته به شرایط بدن، احتمال تجویز آهن و ویتامین های مکمل وجود دارد. در نظر داشته باشید که قرص آهن موجب بروز یبوست در برخی افراد می‌شود، بنابراین در زمان مصرف آن حتما آب بیشتری بنوشید.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...