تست پاپ اسمیر چیست؟

دکتر فریبا بهنام فر

پاپ اسمیر شامل معاینه فیزیکی با استفاده از دستگاهی به نام اسپکولوم است. اسپکولوم وارد واژن می شود تا دهانه رحم دیده شود. دهانه رحم قسمت پایینی رحم است که به داخل واژن (کانال زایمان) باز می شود. یک ابزار کوچک برای جمع‌آوری سلول ‌ها از دهانه رحم استفاده می‌ شود و سلول ‌ها برای بررسی تغییرات غیرطبیعی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. توصیه ما همیشه این است که برای انجام تست پاپ اسمیر به بهترین جراح و متخصص زنان در اصفهان مراجعه کنید تا تست به درستی انجام شده و نتایج دقیق در بر داشته باشد. در این مقاله به بررسی تست پاپ اسمیر می پردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دلایل نیاز به پاپ اسمیر

تست پاپ سرطان دهانه رحم را که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود، بررسی می کند. HPV خانواده ای از ویروس ها است که معمولاً در افراد مختلف یافت می شود. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. برخی از انواع HPV باعث سرطان دهانه رحم و انواع دیگر باعث زگیل تناسلی می شوند. HPV از طریق تماس پوست به پوست در طول تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

اگرچه سلول های دهانه رحم همیشه در حال رشد و تغییر هستند، انواع HPV که روی دهانه رحم یافت می شوند باعث تغییر سلول ها و غیر طبیعی شدن آنها می شوند.

پاپ اسمیر چه مواردی را می تواند تشخیص دهد؟

پزشکان متخصص زنان و زایمان، آزمایش پاپ اسمیر را به عنوان بخشی از معاینه لگن انجام می دهند. تست پاپ اسمیر به بررسی موارد زیر می پردازد:

  • سرطان دهانه رحم
  • سلول های بالقوه پیش سرطانی در دهانه رحم (نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم)
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، یک عفونت شایع مقاربتی (STI) که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر چه زمانی است؟

سعی کنید برای روزی که پریود نیستید وقت بگیرید.

تست پاپ اسمیر برای چه مواردی استفاده می شود؟

آزمایش پاپ اسمیر به بررسی تغییرات غیرطبیعی در سلول های دهانه رحم قبل از تبدیل شدن به سرطان می پردازد. گاهی اوقات سلول های جمع آوری شده در طی آزمایش پاپ اسمیر از نظر HPV نیز بررسی می شوند، ویروسی که می تواند باعث تغییرات سلولی شود که ممکن است منجر به سرطان شود.

تست پاپ اسمیر و HPV تست های غربالگری سرطان دهانه رحم هستند که قبل از بروز هر گونه علائمی، سرطان را بررسی می کنند. تحقیقات نشان می دهد که غربالگری سرطان دهانه رحم می تواند تعداد موارد جدید سرطان دهانه رحم و مرگ و میر ناشی از این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد.

هر چند وقت یک بار نیاز به آزمایش پاپ اسمیر دارم؟

به طور کلی، اگر بین 21 تا 65 سال سن دارید، باید به طور منظم پاپ اسمیر انجام دهید:

اگر بین 21 تا 29 سال سن دارید و آخرین نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شما طبیعی بود، ممکن است پزشک بگوید که می توانید سه سال تا آزمایش بعدی صبر کنید.

اگر بین 30 تا 65 سال سن دارید و آخرین نتیجه پاپ اسمیر شما طبیعی بود:

پزشک شما ممکن است بگوید که می توانید سه سال تا آزمایش بعدی خود صبر کنید.

اگر شما نتیجه آزمایش HPV طبیعی داشتید، ممکن است پزشک شما بگوید که می توانید پنج سال تا آزمایش بعدی خود صبر کنید.

اگر بیش از 65 سال سن دارید، ممکن است پزشک به شما بگوید که دیگر به آزمایش پاپ اسمیر نیاز ندارید

در حین انجام آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

در طی آزمایش پاپ اسمیر روی تخت معاینه دراز می کشید. پزشک از یک ابزار پلاستیکی یا فلزی به نام اسپکولوم برای گشاد کردن واژن استفاده می کند تا دهانه رحم دیده شود. سپس پزشک از یک سواب کوچک و نرم برای جمع آوری سلول ها از دهانه رحم استفاده می کند. نمونه سلول برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

پاپ اسمیر اغلب به عنوان بخشی از معاینه لگن انجام می شود. در طول معاینه لگن، پزشک شما رحم، تخمدان ها و ناحیه تناسلی شما را معاینه می کند. اما معاینه لگن همیشه شامل تست پاپ اسمیر نمی شود. بنابراین، هنگامی که معاینه لگن دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا آزمایش پاپ اسمیر را نیز انجام خواهید داد.

نتایج تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر سه نتیجه ممکن دارد:

پاپ اسمیر طبیعی یا نتیجه “منفی”. هیچ تغییر غیر طبیعی در سلول های دهانه رحم شما مشاهده نشد. پزشک شما ممکن است به شما بگوید که می توانید سه سال برای آزمایش بعدی خود صبر کنید. اگر شما نیز نتیجه آزمایش HPV طبیعی داشتید، بسته به سن و سابقه پزشکی خود، ممکن است بتوانید پنج سال برای آزمایش بعدی خود صبر کنید.

نتایج نامشخص یا رضایت بخش نمونه آزمایشگاهی ممکن است سلول های کافی نداشته باشد، یا ممکن است سلول ها در کنار هم جمع شده یا توسط مخاط پنهان شده باشند. پزشک معمولاً از شما می خواهد که در عرض 2 تا 4 ماه برای آزمایش دیگری مراجعه کنید.

پاپ اسمیر غیر طبیعی یا نتیجه “مثبت”. تغییرات غیر طبیعی در سلول های دهانه رحم شما مشاهده شد. اغلب اوقات، نتایج غیرطبیعی به این معنی نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید. تغییرات جزئی در سلول ها معمولاً به خودی خود به حالت عادی باز می گردد. اما پزشک شما ممکن است یک آزمایش بعدی را برای بررسی توصیه کند. تغییرات سلولی جدی ‌تر ممکن است در صورت حذف نشدن به سرطان تبدیل شود. یافتن و درمان زودهنگام این سلول ها می تواند به جلوگیری از توسعه سرطان کمک کند.

تست پاپ اسمیر چه بیماری هایی را درمان می کند؟

آیا تست پاپ اسمیر بیماری های مقاربتی را تشخیص می دهد؟

آزمایش پاپ اسمیر نمی تواند بیماری های مقاربتی را تشخیص دهد. برای آزمایش عفونت هایی مانند کلامیدیا یا سوزاک، پزشک یک سواب از دهانه رحم شما می گیرد. آزمایش خون نیز می تواند برخی از بیماری های مقاربتی را شناسایی کند.

چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی و آزمایش HPV را از 30 سالگی شروع کنند.

آیا انجام آزمایش پاپ اسمیر خطراتی دارد؟

پاپ اسمیر بسیار ایمن و قابل اعتماد است. ممکن است بعد از آزمایش لکه بینی خفیف (خونریزی واژینال) را تجربه کنید، اما نباید گرفتگی یا درد داشته باشید. خطر کوچکی برای نتایج منفی کاذب یا نادرست وجود دارد، اما این مورد نادر است.

آیا تست پاپ اسمیر درد دارد؟

آیا تست پاپ اسمیر درد دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر نباید درد داشته باشد اما ممکن است فرد احساس ناراحتی کند. ممکن است پس از آن خونریزی خفیف داشته باشید، اما نباید درد یا گرفتگی احساس کنید. اگر احساس ناراحتی بیش از چند دقیقه دارید یا اگر خونریزی بیش از 24 ساعت طول بکشد، به پزشک خود اطلاع دهید.

دکتر فریبا بهنام فر

دکتر فریبا بهنام فر جراح و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ انکولوژی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

دنبال کنید

نمونه‌کار‌های بیشتر...