تومور بدخیم رحم کشنده است؟

همان‌ طور‌ که‌ می دانید رحم به عنوان یک عضو حیاتی در بدن زن محسوب می شود که به واسطه آن تولید مثل نیز انجام می ‌گردد، بنابراین‌ مراقبت و حفظ سلامتی آن از اهمیت بسیار زیادی برخودار می ‌باشد. تومور بدخیم رحم که با نام سرطان رحم نیز ‌شناخته است، به عنوان دومین سرطان شایع در میان بانوان به شمار می ‌رود. در حقیقت تومور بدخیم رحم هنگامی ‌اتفاق می افتد که سلول های دهانه رحم با سرعت بسیار بالایی شروع به تکثیر شدن می کنند‌. عدم تشخیص به موقع این بیماری ممکن است که جان شخص را به خطر بیندازد.

در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های زیادی برای پیشگیری و درمان این‌ بیماری وجود دارد که برخی از آن ها شامل آزمایش و واکسن HPV و تست پاپ اسمیر خواهد بود‌. در ابتدا این تومور در دهانه رحم وجود دارد، اما در صورت عدم تشخیص زود هنگام به سایر قسمت های بدن نیز سرایت نموده و گسترش می یابد. این بیماری‌ می تواند‌ به استخوان ها، لگن، کبد، ریه ها و غدد لنفاوی نیز آسیب برساند. علائم این بیماری شامل درد، احساس خستگی، تهوع و استفراغ است که در صورت مشاهده این علائم می بایست به پزشک متخصص مراجعه کنید‌.

درمان تورمور بدخیم رحم

انواع سرطان رحم

تومور بدخیم رحم مدل های مختلفی دارد‌ که متناسب با نوع سلول ها با یکدیگر تفاوت هایی خواهند داشت. سرطان دهانه رحم سلول سنگفرشی، به عنوان شایع ترین نوع تومور است که حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از بیماران با این نوع سرطان مواجه هستند‌. آدنوکارسینوم گونه دیگری از سرطان رحم است که در  داخل کانال دهانه رحم مشاهده می ‌گردد و از آن جایی که تشخیص آن تا حدودی سخت است، ‌بیماران می بایست در صورت مشاهده اولین علائم خود به پزشک مراجعه کنند‌‌.

کارسینوم ادنواسکواموس، تومور های مخاطی و لنفوم و سارکوم از دیگر نمونه های تومور بدخیم رحم هستند که نسبت به نمونه های قبل کمیاب تر می باشند. با توجه به این که اکثر تومور ها در دیواره رحم ایجاد شده و رشد می کنند، با عنوان سرطان آندومتر نیز شناخته شده خواهند بود‌. غربالگری سرطان دهانه‌ رحم از اهمیت بسیار زیادی برخودار می باشد، به همین جهت به بانوان عزیز پیشنهاد می کنیم که هر ۶‌ ماه یک بار تست ها و آزمایشات لازم را انجام دهند، تا با تشخیص به موقع از پیشرفت تومور ها جلوگیری ‌نمایند.

علائم تومور های بدخیم رحم

به طور کلی باید گفت که تومور بدخیم رحم علامت خاصی‌ ندارد و به همین علت انجام چکاب های لازم نزد پزشکان متخصص در این‌ زمینه اهمیت زیادی دارد. شایع ترین نشانه این بیماری خونریزی های شدید و طولانی ‌مدت است. ممکن است که شخص قبل و یا بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی گردد که این امر غیر طبیعی بوده و فرد باید به پزشک مراجعه کند. احساس درد های شدید در هنگام رابطه نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های این بیماری باشد. در صورتی که در استخوان های لگن خود درد دارید لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که دکتر بهنام فر یکی از متخصصان معروف در زمینه درمان تومور بدخیم رحم است که از طریق مشاوره و درمان با متد های جدید، بیماران خود را درمان می کند. اگر تومور ها پیشرفته باشند شما عزیزان با علائم بیشتری‌ مواجه خواهید شد. داشتن درد در‌ هنگام ادرار و مدفوع، تکرر ادرار،‌ ورم کردن پا ها، کاهش وزن، بی اشتهایی و غیره از دیگر علائم این بیماری‌ منحوس خواهد بود. دقت داشته باشید که با داشتن علائم بیان شده با قطعیت نمی توان مبتلا بودن ‌به این ‌بیماری را تایید کرد. تشخیص سرطان از طریق ‌معاینات پزشکی انجام خواهد شد.

تومور بدخیم رحم

درمان تومور بدخیم رحم چگونه امکان پذیر است؟

همان گونه که در جریان هستید تومور بدخیم رحم در سطوح مختلفی وجود دارد‌ و راه های درمان ‌مختلفی برای هر یک از آن ها وجود دارد، ‌که انتخاب روش مناسب درمان برای بیمار بر عهده پزشک‌ خواهد بود. هم‌ اکنون به بررسی ‌مراحل مختلف تومور ها برای شما عزیزان خواهیم پرداخت که عبارتند از مواردی که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

مراحل درمانی تومور بد خیم

مرحله اول

در اولین مرحله تنها دهانه رحم فرد مبتلا به سرطان شده است که در این‌ زمان انجام عمل جراحی الزامی می شود. گاهی اوقات نیز بیماران باید تحت شیمی درمانی قرار بگیرند‌.

مرحله دوم

در این نوع مرحله سرطان پیشرفت بیشتری داشته و علاوه بر دهانه رحم، در سایر بافت های نیز‌ گسترش یافته است. درمان لازم برای فرد بیمار در این مرحله شیمی درمانی، پرتودرمانی و گاهی اوقات عمل ‌جراحی خواهد بود.

مرحله سوم

در این مرحله تومور بدخیم رحم به غدد لنفاوی، شکم و لگن‌ نیز رسیده است و معمولا از ترکیب شیمی درمانی و پرتودرمانی برای بیماران استفاده می‌ شود.

مرحله چهارم

در این مرحله تومور پیشرفت های زیادی داشته و به مثانه و سایر‌ مجرا ها نیز‌ رسیده است. درمان های مورد استفاده در این مرحله شامل شیمی‌ درمانی، رادیوتراپی، جراحی، استفاده از دارو های ضد سرطان و کنترل علائم خواهد بود‌.

نکات مهم در مورد تومور های بدخیم

شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به تومور بدخیم رحم متناسب با مرحله بیماری آنان متفاوت خواهد بود‌. در صورتی که بیماری فرد در مرحله ۱ تشخیص داده شود، در ۹۵ درصد اوقات بیمار درمان خواهد شد. شاید این سوال برای بسیاری از عزیزان پیش آمده باشد که علت اصلی ابتلا به سرطان رحم چیست که در پاسخ باید گفت عواملی مانند افزایش سن، مصرف دخانیات، عفونت های مقاربتی، مصرف ‌قرص های ضد بارداری، سابقه خانوادگی و غیره می تواند سبب ایجاد این بیماری در بانوان شود.

✅ برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان سرطان رحم را بخوانید

در صورتی که پزشک وجود تومور بدخیم رحم را تایید کند اقدامات لازم جهت تعیین مرحله بیماری انجام می ‌گردد. انجام تصویر برداری از قسمت های مختلف بدن به منظور آگاهی یافتن از پیشرفت بیماری ضروری خواهد بود، به علاوه انجام آزمایش خون جهت پی ‌بردن ‌به نوع سرطان ‌نیز اهمیت خواهد داشت. دکتر بهنام فر به عنوان یکی از پزشکان مطرح سطح کشور است که در زمینه تشخیص و درمان به موقع سرطان مهارت و تخصص بالایی دارد‌. در صورتی که علائم تومور های رحمی را دارید می توانید به این‌ پزشک زبده و باتجربه مراجعه نموده و اقدامات لازم جهت درمان خود را آغاز نمایید.

یک پاسخ
  1. سلام وقتتون بخیر
    خانمی۴۰ ساله هستم تست پاپ اسمیر دادم cin1 در تست نشون داده شده آیا خطر ناکه؟ درمان داره؟خیلی نگرانم میشه راهنمایی ام کنید ممنون میشم